Az Impossible Whopper bemutatásával a Burger King történelmi lépést tett 2019-ben, egy szebb, húsmentes jövő felé vezető úton. Most újabb nagy dobásra szánta el magát a gyorséttermi lánc vezérkara, londoni egységében ugyanis egy hónapon keresztül 100 százalékosan vegán menüvel várják vendégeiket. Ehhez, az angol főváros egyik ikonikus helyszínén, a Leicester téren található üzletükben kerül 15 új vegán fogás a már meglévők mellé.
A teljes egészében húsmentes menüket március 14-én kezdték meg árusítani és a tervek szerint április 10-ig tart majd a rendkívüli akció, amelynek az a célja, hogy a londoniak saját maguk tapasztalhassák meg egy teljesen vegán gyorsétterem kínálatát. A már korábban is létező Plant-Based Whooper és a Vegan Royale mellett most a Plant-Based baconos dupla sajtos XL változata, valamint egy sajtos-baconos Royale kerül fel az étlapra, az Impossible Food elnevezésű falatkák kíséretében. A cég a közelmúltban dobta piacra Katsu elnevezésű szendvicseit, amelyek szintén szerepelnek az egyhónapos vegán próbamenüben.
A gyorséttermek számára is trendi lett a növényi alapú étkezés
A vegán hamburgereket, sajtburgereket, hagymakarikákat és tejmentes fagylaltokat felvonultató étlappal a Burger King gyakorlatilag egy általános trend részese lett, a népszerű gyorséttermek ugyanis egyre gyakrabban gondolják újra – immáron növényi alapokon – addig megszokott kínálatukat.
Ez a kísérlet mégis újszerű, hiszen a nagy nemzetközi gyorséttermi láncok közül a Burger King kockáztatja meg először, hogy egyetlen helyszínen ugyan, de teljes mértékben vegánná válik. A kisebb cégek már korábban ráléptek erre az útra és a vártnál nagyobb ütemű növekedésnek indultak, ami persze a piacvezető óriások figyelmét sem kerülte el. Az Egyesült Államok nyugati részén a Plant Power Fast Food terjeszkedik, keleten pedig a PLNT Burger kínál százszázalékosan vegán élményt.
A növényi alapú gyorsételek versenyét korábban alaposan kiélezte a McDonald’s bejelentése, miszerint az Egyesült Királyságban már tesztelt McPlant szendvicseit Amerikában is bemutatja, amire a Burger King az „Impossible” sorozat csirke falatkáinak kifejlesztésével válaszolt. Mindeközben a Panda Express már tavaly októberben kijött a Beyond Meat alapú vegán narancsos csirkéjével, a Taco Bell pedig saját fejlesztésű húshelyettesítőjét teszteli.
Már a Burger King is a fenntarthatósággal érvel
A Burger King természetesen a környezetvédelmi és fenntarthatósági lapokat is kijátszotta az egyhónapos vegán menü kampánya során.
„Hihetetlenül büszkék vagyunk az új, teljes egészében húsmentes étlapunkra, amely kompromisszumok nélkül nyújt tökéletes ízélményt vendégeink számára, miközben a változatos és innovatív termékválaszték iránti töretlen elkötelezettségünket is jól példázza – jelentette ki a teszt hónap indításaként Katie Evans, a brit Burger King marketing igazgatója. – A limitált kiadású menü a növényi alapú kísérleteink közvetlen eredménye, amelynek természetes velejárója, hogy 2030-ra valamennyi étlapunk 50 százalékban húsmentessé váljon, ugyanakkor a fenntarthatóság és a felelős üzletvitel melletti elkötelezettségünket is jól példázza. Elképzelni sem lehetne ennél méltóbb nyitást az új ruhába öltözött Leicester téri, zászlóshajónak szánt üzletünk számára.”
A Burger King az Egyesült Államokban a fenntarthatóság jegyében már valamennyi üzletében árulja húsmentes termékeit, az utolsó lépés, vagyis a teljesen vegán élmény biztosításának megtételében azonban lemaradt jó néhány versenytársa mögött. A lánc ugyanis továbbra sem kínál vegán sajtot vagy tejmentes majonézt az Impossible Whopperhez.
Ebből is világosan látszik, hogy az európai és a brit leányvállalat igen magasra tette a lécet, a fejlesztésre szoruló amerikai egységek számára. Alasdair Murdoch vezérigazgató ugyanis már tavaly bejelentette, hogy a Burger King UK olyan általános menüre kíván áttérni, amely ötven százalékban növényi alapú ételeket tartalmaz a dinamikusan növekvő vegán, vegetáriánus és flexitáriánus vendégkör igényeinek kielégítésére. Az aktivista csoportok, köztük a nemzetközi állatvédő szervezet, a PETA legnagyobb örömére.
Húsmentesen a klímaválság ellen
„Ez egy óriási lépés az állatok és a környezet védelmében – üdvözölte az Egyesült Királyság első, teljesen vegán Burger King éttermét Dawn Carr, a PETA egyik igazgatója. – Bolygónknak óriási váltásra van szüksége az éghajlatváltozás elleni küzdelemben, s ebben a hús elhagyásának központi szerepe van. A Burger King most ennek a harcnak állt élére. Nagyon szeretjük bővülő húsmentes kínálatukat, a Vegan Royale-tól a Vegán Nuggets-ig valamennyit. Ezek a növényi eredetű, fehérjedús ételek vegánok és húsevők számára egyaránt vonzóak lehetnek!”
Tavaly ősszel, Spanyolországban már volt egy hasonló kísérlete a Burger Kingnek, igaz, akkor az ideiglenesen megnyitott “Vurger Kingben” vegetáriánus menüvel várták az érdeklődőket. A szintén egyetlen hónapos akció valójában tesztidőszak volt, a The Vegetarian Butcherrel együttműködésben új húsmentes menüelemeket próbálgattak, köztük a zöldséges Long Vegetalt.
A holland vegetáriánus hentes által alapított cég most a brit Burger Kinggel fogott össze, hogy a londoniakhoz is eljuttassák az ízletesnél ízletesebb vegán ételeket. Olyan fogások kifejlesztésében segédkezik, amelyekkel világszerte forradalmasítani lehet majd a gyorséttermi kínálatot.
„Hiszünk abban, hogy a növényi alapú ételek ugyanolyan ízletesek lehetnek, mint a hússal készítettek, lédús, húsmenetes termékeinknél erre nincs is jobb példa – véli Laura Iliffe, a The Vegetarian Butcher vezető márkamenedzsere, rámutatva arra, hogy a fogyasztóknak az ízélmény terén ma már nem kell kompromisszumot kötniük a növényi alapú ételek választásakor.
Írok, futok, meditálok és vegán vagyok. Csak olyan dolgokkal foglalkozom, amelyekben hiszek, ezért a növényi étrendre is etikai okokból tértem át. Döntésemet a mai napig nem bántam meg, a maratonokat is pontosan úgy futom, mint korábban.