Egy új piackutatás részletes betekintést nyújt az amerikai fogyasztók vásárlási szokásaiba, azon belül is a növényi alapú termékek iránti álláspontjukról tudhatunk meg többet. A kutatásban résztvevő fiatalok még a húskészítményekre kivetett többletköltségeket is nagy mértékben támogatnák.
A Veylinx piackutató cég közzétett egy felmérést, amelyet 3538 amerikai fogyasztó bevonásával végeztek, és amely nagy részben a növényi alapú fehérjekészítményekkel kapcsolatos vásárlói szándékokat vizsgálta.
Habár biztosan nem ez az első piackutatás, amely olyan kérdésekre keresi a választ, mint hogy melyik a legvonzóbb megnevezés egy vegán termék kapcsán, vagy hogy mi motiválná a fogyasztót több növényi termék vásárlására, a Veylinx vállalat megközelítése elég egyedinek számít. A weboldalukon olvasható információk alapján a Nobel-díjas Vickery-aukció módszerét alkalmazzák.
A lényeg, hogy a cég nemcsak megkérdezi a fogyasztókat a véleményükről, hanem a tényleges fogyasztói viselkedéseket elemzi azáltal, hogy a kutatásban résztvevők saját pénzükkel licitálnak az egyes termékekre, amiket azután meg is kell vásárolniuk.
Mit mutatnak a számok?
Csupán a kutatásban résztvevők 5%-a (~177 ember) vallotta magát vegánnak, vagy vegetáriánusnak, a résztvevők túlnyomó része úgy gondolja, meg lehetne győzni arról, hogy több növényi fehérjekészítményt fogyasszon.
Még mindig az állati alapú fehérjekészítmények generálják a legmagasabb vásárlási hajlandóságot, de az alternatív források sincsenek nagyon lemaradva. Hamburgerekhez, színhúshoz és szárított húshoz a sejtkultúrával tenyésztett megoldást választanák a legtöbben, míg a lasagne-hez és a szalonnához a húshoz hasonló tulajdonságokkal rendelkező növényi alapú termékeket kedvelik jobban a fogyasztók.
Habár egyes terméktípusok esetében, amilyen a hamburgerhús, vagy a hot dog, már elég telített a kínálat – ezáltal nehéz piaci részesedést nyerni –, a kutatásunk azt mutatja, hogy számos területen, mint például a tengeri húsok, a szárított húskészítmények vagy a készételek, a fogyasztók továbbra is keresik az újonnan megjelenő növényi variációkat
– nyilatkozta Anouar El Haji, a Veylinx CEO-ja.
Elnevezés szempontjából a vegan jelző volt a legkevésbé vonzó, míg a meatless (húsmentes) illetve a veggie (zöldséges vagy egyes esetekben akár vegetáriánus) hallatán jóval többen nyúltak a pénztárcájukba.
Jól látható az is, hogy az állatok jólléténél, illetve a környezeti hatások megelőzésénél a személyes egészségi szempontok lényegesen fontosabbak a legtöbb vásárló számára. A kutatásban résztvevők 42%-a egészségügyi okokból, 35%-uk pedig az ízük miatt vásárolja a növényi fehérjekészítményeket.
Ezzel összecseng, hogy sokkal inkább a jobb íz (35%) vagy a kedvezőbb ár (28%) ösztönözné az embereket több vegán termék vásárlására, mintsem a környezeti előnyök vagy az erkölcsi motiváció.
A húskészítmények iránti vásárlói kedv bizonyos mértékben csökken, ha negatív üzeneteket – legyen akár állatjóléti, akár környezetvédelmi – csatolunk a termékhez, de az egészségkárosító figyelmeztetések mindössze 2%-os esést eredményeznek.
(Cision)
Amatőr tájképfotós, öko-podcaster és állatjogi aktivista, aki lelkesen érdeklődik a fenntarthatóság és a természetvédelem iránt. Több civil egyesület alapítótagjaként rendszeresen részt vesz környezeti neveléssel, fenntarthatósággal és ismeretterjesztéssel kapcsolatos projektek szervezésében és lebonyolításában. Szabadidejét leginkább olvasásra, túrázásra, önképzésre és angol nyelvű vegán videók feliratozására fordítja.