A VegNews szerint a Dean Foods – Amerika egyik legnagyobb tejipari vállalata – bejelentette, hogy a jövőben a növényi alapú márkákra fog koncentrálni, főleg a Good Karma Foods márkajelzéssel ellátott, vegán, len alapú tejre és joghurtra.
Az óriás tejipari cég még 2017-ben vált kisebbségi tulajdonossá a Good Karma Foods-nál, a múlt hónapban viszont emelte a befektetése mértékét, így többségi tulajdonra tett szert.
A Food Business News-nak Ralph P. Scozzatava – a Dean Foods vezérigazgatója – egy konferenciahívás alkalmával az alábbi nyilatkozatot tette:
„Vissza akarunk térni a növényi alapú termékek piacára. Úgy gondoljuk, hogy ehhez a Good Karma megfelelő felületet nyújt. Mindenkinek, aki itt van, eszébe juttatnám, hogy a Silk [növényi alapú termékeket forgalmazó vállalat az USA-ban – a szerk.] mennyire kicsi volt, amikor sok évvel ezelőtt bevásároltuk magunkat. Ezt tartsuk észben a Good Karma esetében is. A legfőbb feladatunk, hogy hasonló eredményt érjünk el.”
Bezárások & felkészülés a jövőre
A vállalat leginkább olyan tejipari termékek előállításáról, marketingjéről és disztribúciójáról híres, mint a DairyPura és TruMoo. Az utóbbi időben azzal vonta magára a figyelmet, hogy a hanyatló fogyasztásra hivatkozva bezáratta egy illinoisi létesítményét. A Dean Foods további bezárásokra számít, hiszen a fogyasztók a tejtermékeket egyre inkább növényi alapú alternatívákra cserélik.
2018-ban a vállalat közleményt adott ki több tucat beszállítójának, hogy nem fogja megújítani a szerződésüket május 31-e után, mivel a fogyasztói kereslet hiánya az állati eredetű tej túltermelését eredményezte.
Egy 2013-as USDA jelentés alapján kijelenthető, hogy a tejtermékek fogyasztása évtizedek óta hanyatlóban van, minden generáció egyre kevesebb tejet fogyaszt, mint amennyit az előtte lévő fogyasztott. Továbbá a CBS New York jelentése szerint a tej folyékony formában történő fogyasztása óriásit zuhant 1970 óta; közel 37 százalékot.
Az agráriumban tevékenykedő vállalatóriás, a Cargill friss kutatása szerint az amerikai tejfogyasztók fele használ növényi tejet és más vegán alternatívákat. Mivel ennyire magas azoknak a tejfogyasztóknak a száma, akik vegán termékeket is vásárolnak, a tejipar a bevétele jelentős részét elvesztette.
A Dean Foods számára nyilvánvaló, hogy a jövő a vegán termékeké. Ez a vállalat egy a sok cég közül, akik megpróbálnak alkalmazkodni ahhoz a fogyasztói igényváltozáshoz, amely az állati eredetű termékek helyett a növényi alapúakat részesíti előnyben.
A vállalatok már tudják
Az élelmiszeripari nagyvállalat, a Danone 60 millió dollárt fektetett be egy növényi alapú italokat gyártó vállalatba; a virginiai Mount Crawfordba. Ezzel egyidejűleg eladta a Stonyfield részvényeit, amely állati eredetű tejtermékeket forgalmaz.
Ezen felül a 90 éves múlttal rendelkező queensi tejipari vállalat, az Elmhurst Dairy bezárta kapuit, és áttért a növényi alapú tej forgalmazására – azóta hatalmas bevételekre tett szert.
Miközben a tejfogyasztás hanyatló tendenciát mutat, ami a gazdákat arra kényszeríti, hogy más iparágakban keressenek boldogulást, a növényi alapú termékeket forgalmazó piac virágzik. A Plant Based Foods Association és a The Good Food Institute 2017-ben kiadott jelentése alapján, a növényi alapú tej és más alternatívák – mint vegán sajt, jégkrém és joghurt – vásárlása 20 százalékkal növekedett az előző évhez képest, ez összesen 700 millió dollár értékű eladást jelent.
A tejipar hanyatlása remek hír a tehenek számára is, akiket tejtermelő gépekként kezelnek, erőszakosan megtermékenyítenek és szörnyű körülmények között tartanak. Röviddel azután, hogy egy borjú megszületik, elszakítják az anyjától. A hím borjakat megölik a húsukért, míg a nőstények a tejtermelő gulya részét fogják képezni, így évekig bántalmazásoknak lesznek kitéve, amíg nem nyilvánítják őket „elhasználtnak”, hogy aztán a mészárszékre küldjék őket.
Nem hiszel nekünk? Nézd meg magad:
Vida Raul aktivista és előadó több mint 6 éve indít és vezet vegán projekteket – többek között a 279.000 követővel rendelkező Csir Kevin Facebook oldal alapítója, a 80.000+ magyart támogató Veganuár kihívás szervezője és az Empátia Sztori non-profit szervezet vezetője. Az elmúlt évek során 5000+ adag vegán ételt adományozott, 2023-ban pedig már több mint 30 előadást tartott az állatok jogairól országszerte. Örök optimista, igazi altruista, és célja, hogy növelje a társadalmunk érzelmi intelligenciáját.