Több mint egy tucat ország lakosait kérdezték egy felmérésben a növényi fehérjékkel kapcsolatban. Az eredményből kitűnik, hogy az európai fogyasztók egyre inkább hajlanak az alternatívák irányába. A válaszadók előtt nem ismeretlenek ezek a termékek, sőt, sokan próbálták is őket az elmúlt két évben. Az is világossá vált, hogy a fogyasztók számára fontos a fenntarthatóság.
Tizenhárom országban végzett felmérést a V-Label és az FMCG Gurus piackutató szervezet, hogy megtudják, mi a hozzáállása a fogyasztóknak az alternatív növényi fehérjékhez – írja a Vegconomist. Az emberi tevékenység következtében egyre drasztikusabb módon megnyilvánuló klímaváltozás sokakat késztet életmódváltásra. A felmérés alapján a válaszadók 52,2 százaléka változtatott étrendjén az elmúlt két esztendőben, közel egyharmaduk pedig csökkentette a húsfogyasztását. Mindeközben 41,8 százalékuk próbált valamilyen növényi alapú alternatív fehérjét ugyanebben az időszakban.
A megkérdezett fogyasztók jelentős része (44,5 százalék) érzi úgy, hogy az emberi tevékenység által már visszafordíthatatlan környezeti károkat okoztunk. Az ilyen károkozások egyik legaktívabb előidézője az intenzív állattenyésztés. Ez a mezőgazdasági ágazat felelős az egyik legnagyobb mértékű metánkibocsátásért és a kritikus fontosságú biodiverzitás rohamos pusztulásáért is. A válaszadók 69,2 százaléka szeretné, ha a cégek körültekintőbben tájékoztatnák őket a termékeik fenntarthatóságáról. Valószínűleg ezzel az igénnyel is magyarázható, hogy a fogyasztók több mint egyharmada aktívan keresi a fenntarthatóbb termékeket, 26,6 százalékuk pedig környezetbarátabb márkákra váltott az elmúlt két évben.
Az alternatív fehérjék jól szerepelnek a kontinensen
A fogyasztók növényi termékek iránti egyre növekvő bizalmát alátámasztja a Good Food Institute közelmúltban készült elemzése is. Ez alapján az alternatív fehérjék erős gazdasági jelenléte Európában továbbra is tartja magát. Legjobban a tejalternatívát jelentő növényi italok szerepelnek, utánuk következnek a növényi húsok és joghurtok.
A fenntarthatóság többé már nem egy szűk réteget foglalkoztató igény. Hanem a fogyasztók többségének elsődleges szempont, akik közül 71,3 százalék gondolja úgy, hogy a cégeknek nagyobb erőfeszítéseket kéne tenniük a bolygó védelmének érdekében
– mondta Martin Ranninger, a V-Label International társigazgatója.
A V-Label, amely a világ talán legismertebb vegán és vegetáriánus termékhitelesítő független szervezete, nemrég bejelentette, hogy a sejtkultúrával készült termékek hitelesítésére létrehozta a C-label pecsétet. Az állati fehérjékkel sejtazonos, laborban készült termékek néhány éven belül megérkezhetnek az európai élelmiszerüzletek polcaira.

Amatőr tájképfotós, öko-podcaster és állatjogi aktivista, aki lelkesen érdeklődik a fenntarthatóság és a természetvédelem iránt. Több civil egyesület alapítótagjaként rendszeresen részt vesz környezeti neveléssel, fenntarthatósággal és ismeretterjesztéssel kapcsolatos projektek szervezésében és lebonyolításában. Szabadidejét leginkább olvasásra, túrázásra, önképzésre és angol nyelvű vegán videók feliratozására fordítja.