Hogyan állapítsd meg, hogy egy cég végez-e állatkísérleteket?

Cruelty Free Beauty - Veganuár

Egyes becslések szerint évente több, mint ötszázmillió állaton végeznek állatkísérletet, az esetek döntő többségében mindenféle érzéstelenítés nélkül. Ezen állatkísérletek nagy része hadiipari és kozmetikai teszt, csupán elenyésző százalékuk orvosi és a különböző szórakoztatási célú kutatás.

A kísérleteket általában kutyákon, csimpánzokon, egereken, patkányokon és nyulakon végzik, de arra is van példa, hogy halakon, lovakon, madarakon vagy macskákon hajtják végre.

A kozmetikai célú állatkísérletek során végzett tesztek rendkívül változatosak és kegyetlenek, azonban egy dolog mindenképpen biztos: teljes mértékben feleslegesek. Éppen ezért ma már a világ számos országában tiltott ezen tesztek elvégzése.

Az elmúlt években több kampányt is indítottak, hogy még elfogadottabbá tegyék az állatkísérletmentes kozmetikumokat, míg az állatokon tesztelést kivezessék a lehető legtöbb országban. Ilyen kampány volt például a Save Ralph, egy animált minifilm, ami bemutatja Ralph, a kísérleti nyúl életét, akinek a teljes állású “munkája”, hogy napról-napra kínzó kísérleteken essen át. A videót világszerte több tízmillióan látták és megannyi ember szívét megérintette.

Hazánkban például már az állatok védelméről és kíméletéről szóló 1998. évi XXVIII. törvény óta tilos hadiipari, kozmetikai és egyéb élvezeti cikkeket (például dohánytermékeket) állatokon tesztelni.

Mindezeken túl az EU-ban 2004 óta tilos a kozmetikai késztermékeket állatokon tesztelni, 2009-től pedig hatályba lépett az a tilalom (1223/2009/EK), mely szerint a kozmetikai késztermékeket és az összetevőket is tilos állatokon tesztelni.

Mivel éveken keresztül felmentést kaptak a hosszú távú toxikológiai kockázattal járó termékek (például a hajfestékek allergénhatóanyagai), így a teljes tilalom csak 2013. március 11-én lépett hatályba.

Állatkísérletek Kínában

Mindezek ellenére vannak olyan országok, például Kína, ahol néhány kivételtől eltekintve csak akkor forgalmazhatók a kozmetikai termékek, ha azokat előtte állatkísérleteknek is alávetették. Így azok a cégek, amelyek Kínában is forgalmazzák a termékeiket, szinte biztosan végeznek állatkísérletet.

A jelenlegi, Kínában érvényes szabályozás röviden összefoglalva a következő:

  • Külföldről importált termékek esetében kötelező állatkísérletet végezni minden esetben.
  • Az országban előállított és forgalmazott “általános” termékeken (smink-, bőr- és hajápolási termékek stb.) tilos rutinszerűen(!) a forgalomba kerülés előtt állatkísérletet végezni, azonban bizonyos esetekben továbbra is lehetséges vagy kötelező. Például akkor, ha utólag fogyasztói panasz érkezik rájuk.
  • Az országban előállított és forgalmazott speciális termékeken (hajfestékeken, dezodorokon stb.) kötelező állatkísérleteket végezni.
  • Az országban előállított, de nem forgalmazott “általános” termékeken (smink-, bőr- és hajápolási termékek stb.) nem kötelező kísérletet végezni (és a hatóságok sem szoktak).
  • Ha az adott külföldről érkező termék csak az internetről rendelhető, vagy csak Hong Kongban kapható, nem kötelező állatkísérleteket végezni (és a hatóságok sem szoktak)

Amit még fontos tudni, hogy ezek a kísérletek a gyártó/márka engedélye és tudomása nélkül is elkészülhetnek, hiszen azzal, hogy termékeit a kínai piacon is szeretné értékesíteni és beviszi termékeit az országba, hozzájárul ahhoz, hogy betartja a törvényi előírásokat, amelyek megkövetelik az állatkísérleteket.

Cruelty-free termékek

Ahhoz, hogy megtudjuk, hogy az adott márka állatkísérlet-mentes-e, több dolgot is tehetünk:

  1. Figyeld a termékeken a logókat – a legnevesebb vegán minősítések (például a Vegan Society minősítése) egyben állatkísérlet-mentes terméket is takarnak.
  2. Kövesd az ezzel foglalkozó blogokat, influencereket és szervezeteket. A legmegbízhatóbb források közé tartozik Cruelty-Free Kitty, Ethical Elephant, a PETA, valamint a Cruelty-Free International.
  3. Olvasd el a cégek weboldalain található közleményeket, amik alapján kiderül, hogy végeznek-e állatkísérletet, vagy vedd fel a kapcsolatot a cégekkel e-mailben, a közösségi médiában vagy bármilyen kommunikációs csatornán keresztül.

Azonban pár dologra érdemes lehet odafigyelni, ha a cégek közleményeit, válaszleveleit olvasod. Mivel a cégek számára nem túl pozitív reklám, hogy a termékeik állatkísérletesek, főleg manapság, amikor a cruelty-free termékek már hódítanak, így a lehető legritkább esetben mondják ki a tényeket nyíltan.

Éppen ezért, ha az alábbiak egyikével találkozol, akkor nagy valószínűséggel a márka NEM állatkísérlet-mentes:

1. E/1-ben, T/1-ben nyilatkoznak

A H&M a weboldalán például az alábbiakat írja:

„Kozmetikai termékeinket nem teszteljük állatokon, sem elkészülésük után, sem a gyártás során.”

Mivel T/1-ben (mások esetleg E/1-ben) nyilatkoznak, így nem fedik le más cégek, harmadik felek munkáit és kísérletmentességeit. Tehát ezt a mondatot akkor is mondhatják, ha a beszállítóik tesztelnek, vagy a kínai hatóságok teszik ugyanezt, hiszen a H&M ezekben az esetekben valóban nem tesztel semmit az állatokon.

Az pedig, hogy mások tesztelik-e: rejtély marad, ha csak ennyit osztanak meg velünk. Természetesen teljesen más a helyzet, ha a nyilatkozatukban később kitérnek más partnereikre is, és kijelentik, hogy nem forgalmazzák a termékeiket olyan országokban, ahol törvény írja elő az állatkísérleteket.

Ebben az esetben a cruelty-free termékek valóban kegyetlenségmentesek, és nem csak félrevezető marketingről van szó.

Alternatív módszerek az állatokon tesztelésre
Artfully79 / Getty Images

2. Azt mondják, hogy néhol kötelező tesztelni

Valamilyen módon említik, hogy jelen vannak olyan országban, ahol kötelező állatokon kísérletezni. Tipikus formái:

„Nem tesztelünk állatokon, kivétel, ha törvény kötelez rá.”

„Sajnos vannak országok, ahol törvény írja elő az állatkísérleteket és számunkra mindig elsődleges a helyi szabályok, törvények betartása”

„Márkánk mindig elkötelezettséget mutatott a törvényhozó jelen, és mindenkori döntései betartása iránt.”

Az különösen gyanút kelthet, ha ők maguk Kínát is megemlítik közben:

„Sajnálatos módon ugyanakkor van néhány olyan ország (ilyen például Kína), amely különböző addicionális biztonsági tesztelési eljárásokat ír elő, amelyek között szerepelhet az állatkísérlet is.”

3. Látványos mellébeszélés

Nem egyértelmű, nem részletes a válasz, esetleg csak a késztermékekről beszélnek, az összetevőkről és beszállítókról nem ejtenek szót.

Például: „Ami a cégünket érinti, a márka megerősíti, hogy késztermékeit állatokon nem teszteli.”

Ha pedig nem vagyunk biztosak a közleményekben, ne féljünk kérdezni, visszakérdezni. Előfordulhat, hogy a szükséges információkat csak több levélváltás és sok-sok kutakodás után tudjuk megszerezni, és csak akkor tudjuk eldönteni, hogy mi az igazság a márkával kapcsolatosan.

Éppen ezért, ha szükséges és nem vagyunk egyértelműen biztosak a válaszban, akár háromszor is tegyük fel ugyanazt a kérdést, probléma nem lehet belőle.

Juhász Anita, a Cruelty-Free Beauty blog alapítója már évek óta egy sablont használ a cégekkel való kommunikációhoz. Az alapját az Untested Beauty adta, és remekül összefoglalja a szükséges kérdéseket mind a két nyelven. Emellett egy online márkalistát is közzétett, mely listázza az állatokon teszteket végző és az állatkísérlet-mentes cégeket.


Másolható minta e-mail kozmetikai cégek részére

Magyarul:

“Tisztelt [cégnév],

Potenciális vásárlóként szeretnék feltenni néhány kérdést a termékeikkel kapcsolatban:

  • Az önök cége tesztel összetevőket vagy készterméket állatokon?
  • Teszteltetnek harmadik félen keresztül összetevőket vagy termékeket állatokon? Amennyiben a válasz nem, hogyan győződnek meg arról, hogy a gyártó/beszállító nem tesztel/teszteltet?
  • Az önök gyártója tesztel összetevőket vagy készterméket állatokon?
  • Van az önök tulajdonában olyan cég, illetve kapcsolatban vannak-e olyan céggel, amik tesztelnek összetevőket vagy termékeket állatokon?
  • Van anyacégük vagy testvércégük? Ha igen, melyik cég ez?
  • Önök, vagy az önök anya-, illetve testvérvállalata(i) jelenleg árulják-e, illetve tervezik-e árulni termékeiket a kínai piacon, ahol törvény kötelezi az állatokon való tesztelést ahhoz, hogy az országban a termékeket el lehessen adni?
  • Használnak-e bármelyik termékükben pálmaolajat vagy karnaubaviaszt? Ha igen, ez organikus és fenntartható forrásból származik?
  • Tudnának küldeni egy listát az összes jelenleg kapható vegán és állatkísérlet-mentes termékeikről, amennyiben vannak ilyen termékeik?

Tisztelettel:
[a te neved]”

Angolul:

“Dear [cégnév],

As a potential customer, I would like to ask a few questions about your products:

  • Does your company test ingredients and/or finished products on animals?
  • Do you test ingredients or products on animals through a 3rd party? If your answer is no, how do you ensure that your manufacturers do not test?
  • Do your manufacturers test ingredients or products on animals?
  • Are you owned or affiliated with any companies that test products or ingredients on animals?
  • Do you have a parent company or sister company? If so, who are they? Are they cruelty-free?
  • Do you/your parent/sister company currently have plans to market and sell your products in the Chinese market, which requires animal testing by law to sell in that country?
  • Do you/or any other company test your products on animals as required by law?
  • Do you use palm oil/carnauba wax in any of your products? If so, is it from an organic and sustainable source?
  • Could you provide a list of all of your current vegan & cruelty-free items available for purchase if you have any?

Sincerely,
[a te neved]”


Az etikátlan cégek nem szeretik az üzeneteikben sem bevallani, hogy végeznek kísérleteket, így sokszor elkerülik a tényleges válaszadást és többszöri kérdésre sem reagálnak megfelelően. Ilyenkor fontos, hogy ne féljünk újra és újra kérdezni, hiszen tudatos és etikus vásárlóként jogunk van hozzá.

Minden egyes elköltött forintunk szavazat valami ellen vagy valami mellett. Ahhoz, hogy ezt a szavazatot bölcsen adjuk le, minden szükséges információra szükségünk van.

Legrosszabb esetben nem kapunk kielégítő választ, ez pedig azt jelenti, hogy ezt a céget nem szabad támogatnunk a pénzünkkel, mert nem törődik a vásárlóival, vagy pedig el akarja rejteni, hogy árt a Földnek és az állatoknak.

© 2018-2023 Prove.hu – Empátia Sztori Nonprofit Kft.

Szűrők

Elkészítési idő

Elkészítési idő

Recept típusa

Recept típusa filter

Konyha

Konyha filter

Allergén

Allergének