A legfelsőbb bíróság szerint nincs jogi probléma a brit kormány döntésével, amely alapján visszatapsolja az Egyesült Királyság a kozmetikai célú állatkísérleteket. Az állatvédők és több kozmetikai cég azonban ezzel nem ért egyet.
Engedélyezte az Egyesült Királyság kormánya, hogy 25 év után ismét tesztelhessenek állatokon különböző kozmetikai hatóanyagokat. A döntés ellen az állatvédő szervezetek mellett több szépségipari cég is felszólalt. A brit legfelsőbb bíróság ennek ellenére úgy ítélte meg, hogy a kormány döntése nem volt jogszerűtlen, az Európai Unió erre vonatkozó szabályaival is összhangban van.
Örömmel fogadtuk a bírósági döntést, amely egybecseng a kormány álláspontjával. A kabinet elkötelezett az állatok tudományos védelme mellett
– nyilatkozta meglehetősen ellentmondásosan a belügyminisztérium szóvivője.
A Cruelty Free International állat- és érdekvédő csoport, amely bíróság elé vitte a brit kormány döntését, elítélte a határozatot. A szervezet hangsúlyozta, hogy ez „eltékozolt lehetőség”, amelyet akár arra is használhattak volna, hogy megelőzzék a szükségtelen kozmetikai célú állatteszteket. Az erről szóló levelet több mint nyolcvan sminkmárka képviselője is aláírta.
Elsőkből az utolsók
Az Egyesült Királyság 1998-ban élre tört a kozmetikai célú, állatokon végzett tesztek betiltása terén, csak utánuk loholt az EU a hasonló döntésekkel:
- 2004-ben vált tiltottá a végső sminktermék állatokon való tesztelése az unióban,
- 2009-ben pedig kiterjesztették ezt a rendelkezést a kozmetikumok összetevőire is.
Ezt követően azonban – éles fordulattal – azzal a kezdeményezéssel állt elő 2020-ban az Európai Vegyianyag-Ügynökség (ECHA), hogy ismét engedélyezzék bizonyos sminkösszetevők tesztelését állatokon. Arra hivatkoztak, hogy csak így garantálható a gyárban ezekkel az anyagokkal dolgozó munkások biztonsága.
E javaslat ellen a Dove egy petíciót is elindított. Velük együtt ugyanakkor több más cég is azzal érvelt, hogy a két évtizeddel korábban bevezetett tiltás óta a technológiai háttér ugrásszerűen fejlődött, így még kevésbé indokolt most visszatérni a már rég sutba dobott gyakorlathoz. Ráadásul a fogyasztók körében is egyre fontosabb szemponttá válik, hogy olyan termékeket vegyenek le a polcról, amelyek erőszakmentesek.
Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.