Az elmúlt évtizedekben a fogyasztói kereslet a hagyományos, hasított marhabőr iránt magasnak volt mondható. Főként a cipők esetében volt ez megfigyelhető – gyakorlatilag mindenki abban reménykedett, hogy a cipője igazi bőrből készült.
Az utóbbi években azonban a vásárlók megismerték és megértették azokat a környezeti és morális problémákat, amelyek a bőr előállításával járnak, és elkezdték elutasítani az állati eredetű bőrt.
A vegán bőr már jó minőségű
A fogyasztói attitűd változása számtalan márkát kényszerített arra, hogy olyan cipőket vigyen piacra, amelyek nem állati eredetű alapanyagokból készültek, hanem például műanyagból, gombából, ananászlevélből, mikrorostokból vagy vászonból. Sőt, a vegán bőr minősége egy olyan szintet ért el, hogy a vásárlók nem tudják megállapítani róla, hogy nem állati eredetű bőr.
Jocelyn Thornton szerint, aki alelnök egy divattal foglalkozó kiskereskedelmi vállalat – a Doneger Group – kreatív részlegén, a fiatalabb vásárlók nagy szerepet játszanak az állati eredetű bőr megszüntetésében.
Ezt azzal magyarázza, hogy az ilyen korban lévő emberek inkább a hétköznapibb darabokat részesítik előnyben. Így tornacipőket vásárolnak alkalmi cipők helyett, amely természetes módon csökkenti a keresletet az igazi bőr iránt.
Ezenfelül Thornton beismerte, hogy a fiatalabb vásárlók olyan cipőmárkákat keresnek, amelyek előállítása fenntartható módon történt.Ttehát közöttük megjelent egy igény a felelősségteljesen előállított cipők iránt.
„Ez a vásárlói kör nem szükségszerűen keres szintetikus anyagokból készült cipőt. Ők olyan termékek iránt érdeklődnek, amely nem árt a környezetnek és fenntartható.”
– nyilatkozta Thornton.
Átalakul a piac
Nem meglepő módon a divatos bőralternatívák iránti kereslet növekedése erőteljesen csökkentette az állati eredetű bőr iránti keresletet.
A 2014-es aszály – ami jelentős mértékben csökkentette azoknak a marháknak a számát, amelyeket fel tudtak nevelni – a valódi bőr árát az egekbe emelte, így ez szintén jelentős szerepet játszott a bőrpiac visszaszorulásában.
Ahogy a szarvasmarha iránti kereslettel foglalkozó Maxfield Report elnöke, Ken Maxfield nyilatkozta; ez az aszály kényszerítette a vállalatokat arra, hogy a termelésben felhasznált bőr mennyiségét csökkentsék.
Négy évvel az aszály után a marhabőr iránti kereslet még mindig nem érte el a korábbi szintet.
2016-ban a bőrcipők eladása 12%-kal csökkent, miközben a sportcipők eladása 14,3%-ot nőtt egy hamburgi piackutató intézet, a Statista szerint.
Ahogy ez a statisztika is mutatja, a bőripart komolyan veszélyezteti a vegán alternatívák iránti szilárdan növekvő kereslet.
Minden iparág alkalmazkodik
Nem csak a ruházkodás terén változik meg az igény, hanem például az autók esetén is.
Nagyon sok fogyasztó “teljesen vegán autót” akar, azaz elkerülni a lehető legtöbb állathasználatot a gyártás és előállítás során. A Tesla Inc. volt az első vállalat, aki felismerte ezt, és támogatta is az ötletet.
Az új Y modell már nem használ állati eredetű bőrt, ezt maga Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója jelentette be a részvényeseknek 2017-ben.
Budapesten jártam egyetemre és végeztem közgazdaságtan szakon. Már akkor is visszásnak tartottam a fogyasztói társadalom túlkapásait, és elkezdtem megoldás után kutatni, így találtam rá a veganizmusra. Azért kezdtem el írni, hogy másokkal is megosszam az állat- és környezetvédelem fontosságát.