Egy friss amerikai tanulmány alapján a növényi tápanyagban szegény, gyorsételekben és feldolgozott élelmiszerekben gazdag életmód szoros összefüggést mutat a mentális betegségek kialakulásának nagyobb kockázatával.

A kaliforniai Loma Linda Közegészségügyi Egyetem kutatói 245 891 telefonos felmérésből gyűjtöttek adatokat, amelyeket 2005 és 2015 között rögzítettek, s amelyek felmérték a résztvevők egészségi állapotát, egészségtudatosságát és társadalmi-demográfiai adatait.

A Nemzetközi Élelmiszertudományi és Táplálkozási Közlönyben megjelent új tanulmány megállapította, hogy azoknál, akik egészségtelen étrendet követnek – vagyis jellemzően kevés növényi alapú ételt fogyasztanak, mindazonáltal étrendjükben a gyorsétel, hasábburgonya és üdítőitalok fogyasztása dominál – nagyobb valószínűséggel jelentkeznek mérsékelt vagy súlyos pszichológiai problémák, mint azoknál, akik egészségesebben étkeznek.

Az eredmények még a változó faktorok, mint például az életkor, a nem, a családi állapot, a jövedelmi szint és az oktatás figyelembe vétele mellett is meggyőzőek.

A tanulmány szerzője, Jim E. Banta PhD elmondta:

„Ez, és más ehhez hasonló tanulmányok nagy hatással lehetnek a viselkedéstudomány terén alkalmazott kezelésekre.”

Tanulság a jövő neurológusainak

„Talán eljött az ideje, hogy közelebbről megvizsgáljuk az étrend szerepét a mentális egészségben, mert az egészséges táplálkozási szokások jelentős mértékben járulhatnak hozzá a mentális egészséghez.”

Hozzátette, hogy az új tanulmány összhangban van más országokban végzett hasonló tanulmányokkal, amelyek szintén kapcsolatot találtak az étrend és a mentális egészség között.

Például a feldolgozott élelmiszerek, a cukor és a tejtermékek, valamint az ülő életmód gyulladást okozhat a szervezetben, amely depresszióhoz vezet.

Banta azonban hangsúlyozta, hogy az új eredmények nem képesek teljes mértékben meghatározni a rossz étrend és a mentális betegségek közötti kapcsolat okát és hatását, további kutatásra van szükség a területen.

Csapata azt is hozzátette:

„A tanulmány további bizonyítékot szolgáltat arra vonatkozóan, hogy a közpolitikának és a klinikai gyakorlatnak kifejezetten arra kell törekednie, hogy javítsa az étrend minőségét a mentális egészséggel küzdők körében.”

„További kutatásokra van szükség ahhoz, hogy végleges válaszokat kapjunk, de az eddigi bizonyítékok, úgy tűnik, mind ebbe az irányba mutatnak”

– állapította meg Banta.

A NEURO program megközelítése

Sponchia / Pixabay

A Loma Linda Egyetemi Egészségügyi Központ Szellemi Egészség és Alzheimer megelőzési programjának társigazgatói, Dean és Ayasha Sherzai neurológusok, az Alzheimer Solution c. könyv szerzői, akik 15 éve kezelik nagy sikerrel a mentális problémákkal küzdőket áttörő NEURO programjuk keretében, sokakat buzdítanak arra, hogy vegyék át az irányítást életmódjuk felett, mert az jelentős szerepet játszik a hosszú távú egészség fenntartásában.

„A mítosz már régóta létezik, miszerint az Alzheimer-kór nem akadályozható meg, nem kezelhető és nem lassítható le” Az igazság azonban az, hogy ez idővel igenis megelőzhető, kezelhető és le is lassítható”

– mondja Dean.

A mérsékelt vagy enyhén megerőltető aktivitás önmagában 40%-kal képes csökkenteni az Alzheimer-kór és 25%-kal a stroke kockázatát, mondja Dean. Ezen túlmenően a Sherzai pár hozzáteszi, hogy a teljes értékű élelmiszerek fogyasztása, azaz a növényi alapú étrend követése 53%-kal csökkentheti az Alzheimer-kór kockázatát.

Mi a meghatározó: a gének vagy az életmód?

Qimono / Pixabay

A Sherzai páros szerint nem a gének határozzák meg sorsunkat – csak a kutatóknak adnak lehetőséget, hogy egy betegség megnyilvánulását meghatározzák.

Hangsúlyozzák, hogy az emberek 90%-a megfelelő életmóddal könnyedén elkerülheti az Alzheimer-kórt, de a fennmaradó 10%, akik a kognitív hanyatlás magasabb kockázatát génjeikben hordozzák, 10-15 évvel képesek eltolni a betegség kialakulását az egészséges életvitel megválasztásával.

A neurológus pár NEURO programját 5 fő életmódbeli tényező köré építi, melyek erősen befolyásolják a mentális állapotunkat. Ezek a következőek:

  • Táplálkozás: Teljes értékű, növényi alapú étrend, mely alacsony só és cukortartalmú, valamint minimalizálja a feldolgozott élelmiszerek használatát
  • Edzés: Aktív életmód, amely az óránkénti átmozgást is magában foglalja – nem csak egy megállót az edzőteremnél egy hosszú, ülőmunkával töltött nap után
  • Kikapcsolás: Stresszkezelés, meditáció, jóga, légzési gyakorlatok, természetben töltött idő és erős közösségi kapcsolatok formájában
  • Újratöltődés: Hét-nyolc órányi rendszeres, méregtelenítő alvás, alvászavarok kezelése és az alvást hátrányosan befolyásoló gyógyszerek és élelmiszerek elhagyása
  • Optimalizáció: Társadalmi és multimodális tevékenységek (mint a zenehallgatás és a nyelvtanulás), melyek különböző agyi központok számára jelentenek kihívást és fejlődési lehetőséget

Amennyiben mélyebben érdeklődnél a téma iránt, ajánljuk, hogy hallgass bele a Plant Proof Podcast egyik, a Sherzai párossal nem régiben készített epizódjába, ahol több részletet hallhatsz a neurológia és a növényi étrend kapcsolatáról is.

Oszd meg - 1 kattintás!
Rea

Rea

Publicista, közgazdász, marketinges
Rea vagyok, közgazdász és marketinges. Gyerekkorom óta ösztönösen kerültem a húst, majd 7 éve száműztem, mikor megismerkedtem a nyers vegán étrenddel. Ez elindított egy egészségesebb, tudatosabb életmód irányába, majd 2018. januárjától teljes értékű, olajmentes vegán étrendre tértem át és szerelmese lettem a növényi alapú táplálkozástudománynak. Ennek eredménye a közérzetemen kívül kilókban is mérhető. Az pedig csak bónusz, hogy egészségesen étkezve az állatoknak és a bolygónknak sem ártok. Hiszem, hogy a marketingnek és a megfelelő kommunikációs eszközöknek óriási szerepe van a hiteles információk átadásában. Ezért örülök, hogy a prove.hu csapat tagjaként ismereteimmel egy olyan nemes célt támogathatok, mint a vegán életmód népszerűsítése.