Egészség

A koleszterin és a növényi étrend kapcsolata

A koleszterin egy erősen félreértett, mégis nagyon fontos része az egészségünknek. Ha össze akarunk állítani egy teljes értékű növényi étrendet, fontos megérteni, hogy mi is a koleszterin, és hogyan befolyásolja a testünket.

Mi az a koleszterin?

A koleszterin egy zsírszerű anyag, mely jelen van minden sejtünkben, és segíti az életfolyamatokat, beleértve az emésztést, a D vitamin képződést és sokféle hormon szintézisének kiinduló anyaga (pl. a tesztoszteron és ösztrogén).

Kétféleképpen juthatunk koleszterinhez. A testünk által, amely folyamatosan termeli vagy ételek által. A testünkben jelenlévő koleszterin 80%-át a máj és a belső szervek termelik, hogy az életfolyamatok megfelelően működjenek.

Habár a koleszterin elengedhetetlen a testünknek, okozhat egészségügyi problémákat is. Amikor túl sok koleszterint fogyasztunk el a táplálékkal vagy túl sokat termel belőle a testünk, akkor káros lerakódások képződhetnek az erekben. Ezek a lerakódások elzárják az artériákat, ezt hívjuk érelmeszesedésnek, ami szívbetegségekhez vezethet, mint pl. a szívkoszorúér betegség, ami akár végzetes is lehet.

A koleszterin típusai

A koleszterinszint vizsgálatok azon a tényen alapulnak, hogy a koleszterin bizonyos proteinek (lipoproteinek) segítségével utazik a véráramban. A koleszterin és lipoproteinek kapcsolódása többféleképpen is történhet, így különböző fajta koleszterin típusok keletkeznek:

  • Kilomikron
  • VLDL (Very-low-density lipoprotein – Nagyon alacsony sűrűségű lipoprotein)
  • LDL (Low-density lipoprotein- Alacsony sűrűségű lipoprotein)
  • IDL (Intermediate-density lipoprotein – Közepes sűrűségű lipoprotein)
  • HDL (High-density lipoprotein – Magas sűrűségű lipoprotein)

Kilomikron

A kilomikronok nagyméretű részecskék, amik főleg triglicerideket szállítanak. Az emésztőrendszerben képződnek, és erősen befolyásolja őket az, hogy milyen ételeket eszel. A trigliceridek a legáltalánosabb zsírok az emberi szervezetben, és a táplálékkal visszük be őket, mint pl. vaj vagy olaj. A kilomikronok létfontosságúak, mert ők szállítják az étrendi lipideket a testünkben.

VLDL

A nagyon alacsony sűrűségű lipoproteinek hasonlítanak a kilomikronokhoz abban, hogy triglicerideket szállítanak, csak nem az emésztőrendszerben, hanem a májban keletkeznek. Valamint át tudnak alakulni IDL, majd LDL koeszterinné, melynek köznapi neve a “rossz koleszterin”.

IDL

A közepes sűrűségű lipoprotein egy közbenső állomás a VLDL koleszterin LDL koleszterinné alakulásában. Az IDL nagyon alacson sűrűségű koleszterinként kezdik, de miután leadták a zsírsavaikat és a lipoprotein strukturájuk megváltozott, LDL (közepes sűrűségű) koleszterinné alakulnak.

LDL

Mivel a közepes sűrűségű koleszterinek a zsírsavak vagy trigliceridek leadásával keletkeznek, rendkívül tiszta koleszterinek, mégis rossz koleszterinnek tartják őket számon, mert a magas LDL szint összefügg az érelmeszesedés kialakulásával és a szív megbetegedésével. Bár nem az LDL az egyetlen bűnös. A nagyon alacsony sűrűségű VLDL ugyancsak a meszesedés kialakulását okozza.

HDL

Végül, de nem utolsó sorban jöjjenek a magas sűrűségű lipoproteinek, melyet “jó koleszterinnek” hívnak. Ezek egyfajta koleszterin-eltávolító szerepet töltenek be. Segítenek normalizálni a koleszterin szintet úgy, hogy visszavezetik a koleszterint a májba, ahol az ki tud választódni a szervezetből. A HDL koleszterinről ugyancsak kimutatták, hogy el tudja távolítani az artériákban képződött lerakódásokat, így csökkentik az érelmeszesedést, és növelik az antioxidáns és gyulladásellenes folyamatokat.

Növényi étrenddel az egészséges koleszterinszintért

A koleszterin elengedhetetlen az egészségünkhöz. De ahogy említettük, az emberi szervezet előállítja magának az életfolyamatokhoz szükséges koleszterint.

Növényi ételek, melyektől nem lesz magas a koleszterinszinted

1. Olívaolaj

Szerencsére az olívaolaj most is állandó része a legtöbb növényi étrendnek. Egy tanulmány, melyet 800 000 résztvevőn végeztek, kimutatta, hogy van kapcsolat a magasabb mennyiségű olívaolaj és a magasabb HDL szint között.

2. Zab

A zab laktató, sokoldalúan felhasználható és finom. A zabról tudjuk, hogy megtisztítja az artériákat a veszélyes lerakódásoktól a béta-glükán rostjai révén.

3. Lila színű növények

Különösnek tűnhet, de tény, hogy az antocián által lila színű növények növelhetik a HDL színtet, valamint erős antioxidáns hatásuk is van. Ilyen növények pl. a fekete ribizli, a kék áfonya, a szeder, a lila káposzta és a padlizsán.

 

Fogyassz növényi ételeket, és akadályozd meg a rossz koleszterin egészségtelen hatásait!

A Prove.hu receptjei között biztosan találsz kedvedre való, 100% növényi ételeket.

 

Viktória

Viktória

Vegán állatvédő

1 hozzászólás

Írd le a véleményed!

Szünet.

A Veganuár 2020 lezárult. 
Térj vissza néhány hét múlva, hogy elsőként regisztrálj
a 2021-es kihívásra.