Egy új, 2018 szeptemberében készült felmérés szerint – amelyet a Mintel piackutató cég készített – az Y és Z generáció fogyasztási szokásai nagy veszélyt jelentenek a húsos éttermekre és árusokra, azon belül is a “burgerezőkre és a főleg csirkét árusító éttermekre”.
Ez elképzelhetőnek hangzik, ugyanis a vegán fogyasztók száma is egyre gyorsabban növekszik.
A jelentés a 2018-as év vásárlói döntéseiből származó mintavétel eredményeit mutatja. Ezek alapján jól látható, hogyan kényszerítik a fiatalabb generációk a piacot minél több növényi alapú termék árusítására azzal, hogy húsmentes vagy teljesen növényi ételeket akarnak vásárolni.
Trish Caddy, az élelmiszerellátás elemzéséért felelős szakember a következőképpen magyarázza ezt:
„A legnagyobb fenyegetést a hamburgeres és főként csirkét árusító éttermek népszerűségére az jelenti, ha a hús iránti kereslet csökken. Tehát a legnagyobb veszély a fiatalabb generációk fogyasztási szokásaiban rejlik, akik már egészen fiatalkorban elkezdték követni a vegán életmódot, vagy egyszerűen csak több növényi alapú élelmiszert vásárolnak. A piac úgy tud helyesen reagálni a fennálló helyzetre, hogy több növényi alapú élelmiszert kínál, például vegán burgereket.”
Idén a Forbes is publikált egy cikket a GlobalData adatait összefoglalva, miszerint az emberek 70 százaléka csökkentette a húsfogyasztását, vagy teljesen el is hagyta azt.
Sőt! Ennek a változásnak a kezdetét az a generáció jelentette, amelyet sokszor önzőnek és lustának mondanak;
Az Y generáció
Az elmúlt évszázadban a vegán, azaz növényi alapú termékek iránti kereslet eléggé egyenletes növekedést mutatott. Ez egészen addig volt így, ameddig az Y és Z generáció tagjai (amelyek együttvéve a világ legnagyobb generációját alkotják) el nem kezdtek saját maguknak vásárolni az élelmiszereket.
A környezettel, az állatok jóllétével és a saját egészségükkel is törődő fiatalok sokkal több, magukat vegetáriánusnak vagy vegánnak mondó taggal büszkélkedhetnek, mint bármely más generáció – állítja a The New York Times.
A GlobalData arra is rávilágított, hogy az USA-ban hatszor annyi vegán fogyasztó volt 2017-ben, mint 2014-ben. Ez 600%-os növekedés!
Az Allied piackutató intézet előrevetítette, hogy a húshelyettesítő piac a 2015-ös állapothoz képest 8,4 százalékkal növekedhet 2020-ra, világszinten ezzel 5,2 milliárd dolláros árbevételt is elérhet.
Vegán business? Megéri!
Az utóbbi években a legtöbb felmérés és tanulmány arra jutott, hogy a jövőben már gyakorlatilag esélytelen lesz, hogy a tehéntej újra “divatba jöjjön”.
A fogyasztók már állatmentes termékeket keresnek, és úgy tűnik a nemzetközi felhozatalból, hogy a kínálat igazodik is ehhez.
Egy 1000 fogyasztót vizsgáló kutatás szerint főként a vegán életmód irányába történő elmozdulás figyelhető meg; a vegetáriánusok 90 százaléka azt állítja, hogy idővel tisztán növényi alapú étrendet szeretne követni.
Továbbá a Coherent Market Insights piackutató és tanácsadó intézet jelentése szerint, a vegán termékeket forgalmazó piac értéke 2026-ra meg fogja haladni a 6.5 milliárd dollárt.
Mindenki fejlődik
És bár egyelőre az Y generáció tagjai számítanak a vegán termékek fő vásárlóinak, egy nem is olyan régi kutatás szerint a Z generáció képviselői még ennél is nagyobb rajongónak számítanak, ha növényi alapú termékekről van szó.
Az állati eredetű termékektől való elfordulás remek hír annak a több milliárd állatnak, akik a nagyüzemekben szörnyű körülmények között élnek.
Azok a tehenek, disznók és csirkék, akiket a húsukért tenyésztenek, elképzelhetetlen kegyetlenségeket kénytelenek átélni; szűkös és mocskos ketrecek fogságát, testük megcsonkítását, égési sérüléseket, amelyből nekik jelenleg az egyetlen kiút a halál – ha csak meg nem szüntetjük a keresletet ezekre a termékekre.
Nem hiszel nekünk? Nézd meg magad:
Nem számít, hogy mely generáció tagja vagy, te is tehetsz azért, hogy megállítsd ezt a borzalmas kegyetlenséget: kezdd azzal, hogy vegánná válsz!
Budapesten jártam egyetemre és végeztem közgazdaságtan szakon. Már akkor is visszásnak tartottam a fogyasztói társadalom túlkapásait, és elkezdtem megoldás után kutatni, így találtam rá a veganizmusra. Azért kezdtem el írni, hogy másokkal is megosszam az állat- és környezetvédelem fontosságát.
“hatszor annyi vegán fogyasztó volt 2017-ben, mint 2014-ben. Ez 600%-os növekedés!”
Nem. Ez 500%-os növekedés. Még ha a lényegen nem is változtat.