Az elektromos autók és a növényi fehérjék széles körű elterjedése az éghajlatváltozás enyhítésének fontos eszközei lehetnének. Ám miközben számos hasonlóság is mutatkozik a két iparág között, a növényi fehérjék sok szempontból lemaradtak az elektromosautó-ipar mögött.
Az utóbbi évek zöld technológiái közül valószínűleg a legtöbben az elektromos autókat említenék példaként. Az egykor kétkedéssel fogadott, sok szempontból kritizált, számos technikai nehézséggel küszködő újítás már-már mindennapossá vált. Hazánkban is sűrűn jönnek szembe az utakon zöld rendszámmal rendelkező járművek. A technológia sikerét mi sem jelzi jobban, hogy ma már gyakorlatilag nincs olyan nagy autógyártó, akinek ne lenne több modellből álló elektromos kínálata.
A növényi fehérjék ipara nagyon sok szempontból hasonlít az elektromosautó-iparra. Nemcsak azért, mert mindkét technológia részt vehet az emberi tevékenység okozta klímaváltozás enyhítésében, hanem azért is, mert mindkét újítás régóta fennálló, erős lobbitevékenységgel rendelkező szektorok megreformálását tűzte ki célul. A két iparág között van viszont egy nagy különbség: a növényi fehérjék sikere egyelőre nagyban elmarad az elektromos autókétól.
Az alternatív fehérjék ipara az egyik leghatékonyabb módja az élelmezési rendszerünk kibocsátásának csökkentéséhez. Sajnálatos módon ez a terület nem fejlődik olyan gyorsan, ami szükséges lenne ahhoz, hogy felvegyük a versenyt a klímaváltozással. Az energiaszektorban tapasztalható újításoktól pedig még ennél is jobban le van maradva. Fontos, hogy a növényi fehérjék ágazata tanuljon az energia- és közlekedési szektor fejlesztéseiből
– mondta Hannah Ritchie, az Our World in Data helyettes szerkesztője.
A növényi fehérjék állami támogatottsága továbbra is alacsony
A BCG saját weboldalán számolt be arról az elemzésről, amit a The Good Food Institute és a Synthesis Capital szervezetekkel közösen állítottak össze. A dokumentum azokat a kulcsfontosságú pontokat veszi sorra, amelyek elengedhetetlenek ahhoz, hogy a növényi fehérjék iparága elérhesse az elektromosautó-ipar népszerűségét.
Az egyik leginkább szembetűnő különbség a két iparág sikerességének hátterében, hogy az állami támogatás mértéke sokkal nagyobb az elektromosautó-iparban. A szektor 2012-ben mindössze az autóeladások 0,2 százalékát tette ki, ez az érték 2023-ra már 18 százalék. Az International Energy Agency szerint az egyes kormányok csak a 2022-es évben nagyjából 40 milliárd dollárnyi támogatást adtak autóvásárlásra. Ennek csupán töredéke, 635 millió dolláros összeg ment a növényi fehérjék fejlesztésére.
Az elektromos autók sikere jól példázza, hogy a befektetések milyen könnyedén tudják a csillagokba repíteni a zöld kezdeményezéseket. A jövőre is gondoló kormányok és az élelmiszergyártók most abban a helyzetben vannak, hogy megismételhetik az elektromosautó-ipar sikertörténetét
– állítja Lewis Bollard, az Open Philanthropy programigazgatója.
Ha a jelenlegi fehérjeipar nagyjából felét a növényi forrásokból származó termékek tennék ki, az évente 5 gigatonnával kevesebb szén-dioxidnak megfelelő üvegházhatású gázkibocsátással járna. Ez nagyjából olyan, mintha a világ könnyű szállítójárműveinek felét eltüntetnénk az utakról.