Egyre népszerűbbek világszerte a vegán cipők, ennek oka pedig egy jelentés szerint a növekvő környezettudatosság és az etikai megfontolások. A lendület pedig egészen 2030-ig töretlen maradhat.
A vegán cipők globális piaca 2030-ra meghaladhatja a 300 milliárd dolláros összértéket az Allied Market Research piackutató cég jelentése alapján. A vállalat szerint 2021 és 2030 között az összetett éves növekedési ráta (CAGR) 6,8 százalék lehet – írta meg a Vegan FTA.
Végfelhasználó szerinti bontásban a gyermek és női szegmensben várható a vizsgált időszakban igazán gyors növekedés. Az Allied Market Research elemzői szerint a férfiaknak szánt vegán cipők piaca bővülési ütemben egyértelműen elmaradhat a másik kettő mögött.
A jelentés anyagtípusok tekintetében négy csoportot különböztet meg:
- mikroszálas,
- poliuretán,
- újrahasznosított műanyag
- és egyéb anyagok.
Az elemzők szerint 2020-ban a poliuretán szegmens értéke meghaladta a 72 milliárd dollárt, és ezzel a vegán lábbelik globális piacának 45,9 százalékát ez az alapanyag tette ki.
Bár az elemzők nem emelték ki külön kategóriaként, de egy tavalyi jelentés szerint a vegán bőr is egyre kelendőbb. Ez számos termék elkészítéséhez felhasználható, például táskákhoz, pénztárcákhoz, autókárpithoz és ruhákhoz is. A legszélesebb körben ugyanakkor mégis a cipők gyártásához használják fel, és a Vantage piackutató szerint ez 2030-ig így is marad.
A nem vegán cipők ismérvei
Felmerülhet a kérdés, mitől lehet nem vegán a lábbeli abban az esetben, ha nem állati eredetű bőrből készült. A PETA állatvédő szervezet három tényezőt sorol fel, amely keresztbe tehet a termék kegyetlenségmentességének.
- A szintetikus anyag sem garancia önmagában arra, hogy az vegán, sok esetben ugyanis állati bőrökkel vagy gyapjúval keverednek ezekben a mesterséges összetevők.
- A gyártáskor használt ragasztóban is lehetnek állati eredetű alapanyagok, például csontok.
- A színezékek is ludasak lehetnek abban, ha egy adott lábbeli nem tekinthető vegán terméknek: egyes márkák állati összetevőket is tartalmazó tintákkal színezhetik a cipőiket.
Az Allied Market Research szerint a vegán cipők terjedésének hátterében két alapvető hajtóerő azonosítható be: a környezetvédelmi aggályok és az állatjogokkal kapcsolatos növekvő tudatosság. A cég elemzői hangsúlyozzák, a cipőpiacon egészen eddig az állati bőr jelentette az elsődleges, prémium minőségnek tekintett alapanyagot. Annak fényében azonban, hogy egyre többen kerülik a bőr használatát, sokat változhat ez az ágazat a következő években.
Bizonyára ennek tudható be az is, hogy egyre több híresség népszerűsít vegán cipőt. Például Nicki Minaj rapper és énekesnő a közelmúltban dobott piacra a vegán cipőket gyártó LØCI márkával karöltve kegyetlenségmentes sneakereket.