A fokvárosi hatóságok vizsgálatot indítottak a bűz forrásának felderítésére, a nyomok pedig a kikötőben várakozó marhaszállítmányhoz vezettek. Állatvédők szerint ez is mutatja, hogy felül kellene vizsgálni ezt a szállítási gyakorlatot, amely „érző lényeknek okoz szükségtelen szenvedést”.
Az, hogy még mindig virágzik az élőállat-export, gyakran kritizált tény az állatvédők részéről. Többek között az RSPCA (Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals) állatjóléti szervezet is kiemelte, hogy az élőállat-szállítás több szempontból is problémás.
- Mentális stressz: a szokatlan és esetlegesen ijesztő látvány, valamint a különböző zajok, szagok, ismeretlen állatok és emberek miatt alakulhat ki.
- Sérülések: a nem megfelelő és nem kellő gondossággal kezelt be- és kirakodás során, de utazás közben is előfordulhatnak.
- Éhezés és kiszáradás: sokszor utazás közben nem biztosítanak megfelelő élelmet és vizet az állatoknak.
- Hőstressz: abban az esetben alakulhat ki, ha forró időjárás mellett zajlik a szállítás.
Ezeknek a kockázata pedig az utazási idővel együtt nő – mutatott rá az RSPCA.
A bűzös marhaszállítmány a fokvárosiak arcába tolta a problémát
Hatósági vizsgálat indult a közelmúltban annak felderítésére, honnan származik az egész várost beterítő penetráns szag – írta meg az Associated Press. A dél-afrikai tisztviselők átvizsgálták a szennyvízkezelő rendszert, hátha szivárog valahol, valamint egy környezeti-egészségügyi csoportot is mozgósítottak, mire megfejtették a rejtélyt. Rádöbbentek, hogy a bűz forrása egy kikötőben várakozó hajó, pontosabban az azon fellelhető marhaszállítmány. A jármű 19 ezer élő szarvasmarhát vitt Brazíliából Irakba.
A Dél-Afrikai Állatkínzás Elleni Társaságok Nemzeti Tanácsa (SPCA) állatorvosi tanácsadót küldött a hajó fedélzetére. Ő súlyos állatjóléti problémákról és „visszataszító körülményekről” számolt be: elhullott, beteg és sérült szarvasmarhákat is talált. A szervezet szerint nyolc állatot el kellett altatni.
„Ez a szag jelzi, hogy az állatok milyen szörnyű körülmények között élnek, miután már két és fél hetet töltöttek a fedélzeten, ahol felhalmozódott az ürülék és az ammónia. A fedélzeten uralkodó bűz elképzelhetetlen, az állatok pedig minden egyes nap ezzel szembesülnek” – utalt az SPCA a közleményében arra, hogy a fokvárosiaknak mindössze néhány napig kellett csak elviselni a marhaszállítmány bűzét.
Ez az incidens éles emlékeztető arra, hogy a tengeri úton történő élőállat-export borzalmas és elavult gyakorlat, amely érző lényeknek okoz szükségtelen szenvedést
– szögezte le a szervezet.
Ausztráliában is felháborodást keltett egy állatszállító hajó
Idén nem ez az első alkalom, amikor világra szóló hír lesz egy tengeri élőállat-szállító műveletből. Február elején Nyugat-Ausztrália partjainál vesztegelt egy juhokat és teheneket szállító hajó, amelyet a Vörös-tengerről rendeltek vissza a húszi fegyveresek támadásai miatt.
Az állatokat a hatóságok – biológiai biztonsági kockázatokra hivatkozva – sokáig nem engedték leszállítani, ami a tiltakozók dühét csak tüzelte.
A blokádot végül február közepén oldotta fel az ausztrál kormány, az állatok így hat hét után kerülhettek újra szárazföldre. Amíg a kabinet meghozta a döntést, 81 állat elpusztult.