A svájci lakosok fogyasztási szokásaival foglalkozó legátfogóbb médiatanulmány megállapította, hogy a lakosok egyötöde heti rendszerességgel fogyaszt valamilyen növényi alapú alternatív fehérjeforrást. A nyilatkozók nagy része rendszeresen vagy alkalmanként is eszik húst. Az ország nemrég mutatta be fenntarthatósági stratégiáját, amiben kiemelt helyen szerepelnek a növényi fehérjeforrások.
A MACH Consumer a legrégebb óta folyamatosan publikált, legátfogóbb fogyasztói médiatanulmány Svájcban. A tanulmány célja, hogy teljes képet adjon a gyártóknak és hirdetőknek a lakosok fogyasztási szokásairól és igényeiről. A dokumentum a növényi fehérjeforrások (mint az alternatív húskészítmények, növényi tej, joghurt vagy sajt) kategóriájában is közöl eredményeket. Ezek szerint a svájciak 21 százaléka fogyaszt legalább heti rendszerességgel egy vagy több terméket a felsoroltak közül.
A növényi alapú termékeket túlnyomó részben olyanok vásárolják, akik rendszeresen (42 százalék) vagy alkalomadtán (42 százalék) húst is fogyasztanak. Csupán a fenti kategóriákat rendszeresen vásárlók 16 százaléka nyilatkozott úgy, hogy vegetáriánus vagy vegán. Az adatokból továbbá kiderül, hogy a lakosság 5 százaléka követ vegetáriánus vagy növényi étrendet. Közülük 70 százalék nő, ami részben annak a globális trendnek is betudható, hogy a veganizmust sokan férfiatlan tulajdonságnak tartják. Az sem meglepő, hogy a városokban élő 14-29 év közötti korosztály a legfogékonyabb a húsmentes étkezésre. A legtöbb helyen a fiatalok azok, akik nyitnak az új élelmiszerek irányába.
Svájc klímastratégiája a növényi fehérjéket helyezi előtérbe
Az alapvetően konzervatívnak tartott országban viszonylag lassan következnek be a változások, de az utóbbi időben sok példát látni erre vonatkozóan.
Svájc egy stabil, mondhatni, konzervatív ország. A változás itt kicsit több időt vesz igénybe, mint más országokban. De ha egyszer gyökeret vertek, az új állapotok is nagyon tartóssá válnak. Ezért van szükség némi türelemre
– mondta Renato Pichler, a Swissveg, a svájci vegánok és vegetáriánusok legnagyobb érdekképviseletének elnöke.
A Coop-üzletlánc által a közelmúltban végzett felmérés az alternatív növényi fehérjék eladási számainak nagymértékű növekedéséről számolt be. A vegán burgerek 252 százalékkal, az alternatív növényi húsok pedig 350 százalékkal voltak kelendőbbek az elmúlt három év adatai alapján. A Coopban vásárolt minden hetedik karton tej növényi eredetű.
Svájc az első olyan európai ország, ahol engedélyeztetési eljárást nyújtottak be sejtalapú húskészítményre. Az izraeli Aleph Farms adta be a kérvényt, akik a Migrosszal közösen végzett felmérésükben megállapították, hogy az ország lakosságának háromnegyede szívesen kipróbálná a laborban előállított húskészítményeket.
A növényi étrendre való áttérést támogatja az ország közelmúltban bemutatott klímastratégiája, amely hangsúlyozza a húsfogyasztás csökkentésének fontosságát, ezzel együtt pedig a növényi fehérjeforrásokat népszerűsíti. Természetesen az új irány nem nyerte el mindenki tetszését, a svájci gazdálkodók szervezete úgy gondolja, a húsfogyasztás csökkentésének nincsenek érdemi eredményei.