A hollandok inkább tésztát és krumplit vesznek hús helyett a szupermarketekben, a húsvásárlás mértéke pedig visszaesett egy friss elemzés szerint. Zöldségekből a boltok többet tudtak eladni az év első negyedévében, mint 2019 első három hónapjában.
Visszaesett a forgalom a holland szupermarketekben, a legnagyobb mértékben a hús iránti kereslet csökkent – mutatott rá egy friss elemzésében az ABN AMRO, amely a harmadik legnagyobb holland bank.
A pénzintézet felhívta rá a figyelmet, hogy a hollandok a húsok mellett a gyümölcsökből, a zöldségekből és a tejtermékekből is egyre kevesebbet vásároltak több negyedévet vizsgálva.
A visszaesés persze részben a koronavírus utáni újranyitással magyarázható: ahogy ismét megnyílt a lehetőség arra, hogy az emberek étterembe is beüljenek, az valamelyest megtépázta a szupermarketek eladási statisztikáit. Azt várhatnánk, hogy egy korrekciós időszak után mára visszaálltak a pandémia előtti arányok. Ez azonban egyelőre nem történt meg.
A Holland Nemzeti Statisztikai Hivatal (CBS) szerint 2023 első negyedévében 2,2 százalékkal csökkent az értékesítési volumen 2019 első negyedévéhez képest.
A hollandok a krumplira szavaztak
A 2019-es szinthez képest alacsonyabb keresletre is megvan persze a magyarázat. Ez pedig a vásárlóerő visszaesése. A szupermarketekben Hollandiában is emelkedett a világszerte tapasztalható infláció mellett a termékek ára, ezt pedig nem követte le a béremelkedés. A reálbérek csökkenésének következményeképpen a vásárlóknak jobban meg kell most fontolni, mire költenek, mint 2019-ben.
Az ABN AMRO elemzői szerint ez számos aktuális vásárlói szokásban és eladási adatban tetten érhető.
- A vásárlók előnyben részesítik a szupermarketek saját márkás termékeit.
- Jobban odafigyelnek arra, melyek az éppen akciós árucikkek, és jobban kihasználják ezeket a lehetőségeket, mint a most tapasztalható megélhetési válság előtt.
- A fogyasztók saját bevallásuk szerint most igyekeznek visszaszorítani az élelmiszer-pazarlásukat, kevesebbet nassolnak, kevesebb húst készítenek, helyette pedig inkább olyan olcsóbb termékeket használnak fel, mint a tészta vagy a krumpli.
Az IRI kutatóintézet szerint Hollandiában 2023 első negyedévében 2019 azonos időszakához képest
- a húseladások 13 százalékkal,
- a tejtermékek értékesítése mintegy 6 százalékkal,
- a gyümölcseladások pedig 4 százalékkal csökkentek.
Mindeközben a zöldségből 4 százalékkal többet adtak el, mint 2019 első negyedévében.