A szélsőséges reklámkampány a tejipar által alkalmazott marketingfogásokkal igyekszik felhívni az emberek figyelmét.
Aki kontextus nélkül találkozik a Switch4Good nonprofit szervezet legújabb óriásplakátjával, az nyugodtan hiheti, hogy a manapság oly népszerű sorozatgyilkos-őrület egy újabb iterációját látja, és a plakát valamelyik streamingszolgáltató legújabb dokumentumfilm-sorozatát népszerűsíti.
Második pillantásra viszont gyanússá – egyeseknek akár ismerőssé is – válhat a képen látható bűnelkövetők (Jeffrey Dahmer, Richard Ramirez, Charles Manson) felső ajkán végighúzódó, fehér színezetű folyadék, közismertebb nevén tejbajusz. A plakát alján nagy betűkkel a következő felirat olvasható:
„10-ből 9 sorozatgyilkos úgy nőtt fel, hogy tejet ivott.”
Az utalás egyértelmű: aki tejet iszik, még ha nem is válik ténylegesen sorozatgyilkossá, legalább ebben az egy személyiségjegyben osztozik a plakáton szereplő elvetemült gaztevőkkel.
A tejbajuszos dizájn nem véletlen. A nonprofit szervezet ugyanis a 90-es években futó és hatalmas népszerűségnek örvendő „Got Milk?” reklámkampány (Éled a tejet?) mintájára látta el a közismert gyilkosokat cuki tejbajusszal.
A mostanra már a popkultúra részét képező, a 90-es évek legnagyobb csillagait szerepeltető hirdetéseket a tejipar rendelte meg a csökkenő tejfogyasztás miatti aggodalmukban.
Habár a népszerű magazinok hasábjain mosolygó, fehér ajkú sztárok – Jennifer Aniston, Tyra Banks, Brittney Spears, Sarah Michelle Gellar stb. – szinte mindenkihez eljutottak, a kampány végül nem érte el a célját. Egy rövid és kismértékű fogyasztásnövekedést leszámítva a csökkenő tendencia tovább folytatódott.
Görbe tükröt akartak mutatni
A Switch4Good természetesen tudja, hogy az óriásplakáton olvasható szöveg szélsőséges.
„Teljesen tudománytalan azt állítani, hogy mivel a sorozatgyilkosok is tehéntejet ittak gyerekként, ezért aki hozzájuk hasonlóan tejet fogyaszt, jó eséllyel lesz sorozatgyilkos. Ez ugyanis legalább akkora ferdítés, mint amit a tejipart népszerűsítő hirdetések megpróbáltak elhitetni velünk” – magyarázzák.
„Úgy gondolod, hogy ez az állítás [az óriásplakáton olvasható szöveg] elképesztő, ugye? Mi is azt gondoljuk. Pont annyira elképesztő, mint a tejipar szlogenje: 10-ből 9 olimpikon úgy nőtt fel, hogy tejet ivott” – olvasható a kampányhoz tartozó KillerMilk (gyilkos tej) információs weboldalon.
A digitális felület tudományos tényekkel alátámasztva sorolja fel azt az öt pontot, amiben a tejipart bűnösnek találják:
- a tejipar embereket öl;
- a tejipar megöli a természetet;
- a tejipar megöli az igazságot;
- a tejipar legyilkolja a teheneket;
- a tejipar megöli az élelmezési igazságosságot.
A legtöbb pont közérthető és mostanra már köztudott, az utolsó pont pedig arra a tényre vonatkozik, hogy míg a kisebbségi csoportokon belül – afroamerikaiak, latin-amerikaiak, zsidók, ázsiaiak – magas a tejcukorérzékenyek aránya, a tejipar továbbra is célközönségként tekint rájuk, és népszerűsíti körükben a termékeit.
Az oldal tovább megy és a tejipart egyenesen a dohányiparral helyezi egy szintre, kijelentve, hogy hozzájuk hasonlóan az ágazat egy „hidegvérű gyilkos”.
Hasonlóan kreatív vagy meghökkentő reklámkampányokról már beszámoltunk a közelmúltban. Legutóbb a negatív kommenteket felhasználó, növényi csirkehúst gyártó VFC Foods húzásáról, előtte pedig a szalonnának rendezett temetésről írtunk.