Az alpesi országban a bírák úgy gondolják, hogy a fogyasztóik képesek megbirkózni néhány növényi termék elnevezésével.
A svájci Planet Foods cég javára döntött a zürichi bíróság, továbbra is használhatják növényi alapú termékeik megnevezésében a „csirke” vagy „BBQ” szavakat.
Az állati eredetű elnevezések használata a borsófehérjéből készült termékek csomagolásán nem megtévesztő az adott termék megjelenését figyelembe véve
– magyarázta döntését a bíróság.
Hozzátették még, hogy a fogyasztók növényi ételként értékelik a terméket, az állati eredetű elnevezés pedig segít abban, hogy a fehérjekészítmény felhasználásával kapcsolatban megfelelően tájékoztatva legyen a vásárló, ahogy azt az élelmiszeripari törvények megkívánják az országban.
Úgy látszik, a svájci bíróságnak sokkal nagyobb bizodalma van polgárai képességeit illetően. Nem úgy, mint sok más ország húsipari szereplőinek, akik folyamatosan azzal a hamis, tudománytalan ténnyel próbálnak gátat szabni a vegán termékek egyre gyorsabb terjedésének, hogy a növényi termékek húsra emlékeztető elnevezései megzavarják a vásárlókat. Pedig tudományosan bizonyított tény, hogy ez nem igaz.
Ráadásul a kutatás azt is kimutatta, hogy az állati elnevezések elhagyása viszont tényleges zavart okozhat, mert a vásárló így kevésbé lesz biztos a termék felhasználását illetően. Ha a növényi csirkefalatok dobozán szerepel a „csirkefalatok” szó, akkor a vásárló könnyebben asszociál ízt, elkészítési és felhasználási módot a termékhez, mint a „csirkefalatok” megnevezés hiányában.
Egyszerre több fronton zajlik a címkeháború
Franciaországból rendszeresen hallani híreket a címkék körüli jogi csatározásokról. Jelenleg nincs érvényben semmilyen tiltás, még idejében elkaszálták a törvényjavaslatot, de hiba lenne azt gondolni, hogy ezzel véget is ért az ügy.
Dél-Afrikában a húslobbinak sikerült elérnie, hogy bevezessék a tiltást, de a ProVeg South Africa közbenjárásának köszönhetően a törvény által szabott határidő lejárta előtt hatályon kívül helyezték azt. Így nem kellett leszedni a növényi húskészítményeket a polcokról, ami sok kisebb cég esetében egyet jelentett volna a csőddel, ugyanis sem idejük, sem lehetőségük nem lett volna a teljes termékpalettát visszahívni, majd új címkékkel ellátni őket.
Itthon az elég régóta húzódó „vegán sonkaper” tartja izgalomban a közvélemény erre fogékony részét, amelynek érintettjeivel a Prove.hu is készített interjút.