Egészség

7 ok, hogy miért együnk több tofut

7 ok, hogy miért egyél tofutOksana Mizina / shutterstock.com

Évtizedeken át meglehetősen rossz reklámja volt a tofunak. A szójababból nyert szójatej megaltatásával és a visszamaradt „túró” összenyomásával készült „szójababsajt” azonban egyre népszerűbb az egészségtudatos fogyasztók körében. Az energiaszegény, koleszterinmentes fehérjeforrás különösen a húst helyett növényi alternatívákat keresők számára könnyíti meg a mindennapi étkezések változatosabbá tételét. De mitől is lett divatos?

A thebeet.com hét egészségügyi indokot sorol fel, amely bárkit véglegesen a tofu szerelmesévé tesz.

A tofu növekvő népszerűségét az amerikai eladási adatok is bizonyítják. A 2020.március 28-án véget érő négyhetes periódus alatt a tofu értékesítése 66,7 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest, s maradt még májusban is igen élénk, a több mint 32,8 százalékos növekedéssel, amelyről a Nielsen adatai alapján számolt be a Bloomberg hírügynökség.

Ennek egyik oka az volt, hogy az amerikai húscsomagoló üzemekben bizonyított COVID-19 esetek a hússal szembeni elővigyázatosságra intették a fogyasztókat, miközben általánosságban is növekszik a vásárlók tájékozottsága a vörös húsokban és tejtermékekben gazdag étrend káros hatásairól, amelyek elsősorban a szív- és cukorbetegségek kockázatának emelésében jelentkezik.

A szakértők abban bíznak, a tofu a világjárvány elmúltával is megtartja majd új, a korábbinál kedvezőbb pozícióját az amerikaiak asztalán, hiszen nemcsak egészséges, de sokféleképpen lehet felhasználni is.

1. A szója fogyasztása csökkenti a mellrák kialakulásának kockázatát

Sokan hiszik tévesen, hogy a nők rettegett betegségét káros irányban befolyásolja a szója, mivel egyedülállóan gazdag izoflavonokban, vagyis a természetben előforduló növényi vegyi anyagokban, a fitoösztrogénekben.

Márpedig egyes egereken végzett laboratóriumi vizsgálatok szerint ezek a növényi ösztrogének serkentik a daganatok növekedését. Ám ez a tény két okból sem állja meg a helyét.

„Az egerek másképp dolgozzák fel az izoflavonokat, mint az emberek, miközben az izoflavonok is különböznek az ösztrogén hormontól”

– véli Mark Messina a pittsfieldi (Massachusetts állam) Nutrition Matters elnöke, hozzátéve, hogy a klinikai vizsgálatok szerint sem a szójalapú ételek, sem az izoflavonok nem növelték az emlőrák kockázatát. Épp ellenkezőleg.

Egy tanulmány azt állapította meg, hogy a gyakori szójafogyasztás 30 százalékkal csökkenti a tumor kialakulásának lehetőségét, mivel a növényi hormon megkíméli a hölgyeket az ösztrogén túlzott termelésétől, és rontja az emlőrák kialakulásának újbóli lehetőségét.

„Az Egyesült Államokban és Kínában 11 ezer nőn elvégzett tesztek eredménye azt mutatja, hogy a diagnózis felállítását követően megnövelt szójabevitel jelentősen csökkentette az ismétlődés lehetőségét, ezzel is javítva túlélési kilátásaikat.”

Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) és a Német Kutatási Alapítvány (DFG) arra a következtetésre jutott, hogy az izoflavonok semmiképpen sem befolyásolják hátrányosan az emlő szöveteit.

Mark Messina egyenesen úgy fogalmazott, hogy azoknál a hölgyeknél, akik az emlőrák megállapítását követően rendszeresen szóját fogyasztanak, kisebb a valószínűsége a betegség kiújulásának, s a halálos végkimenetel is ritkább.

Emiatt juthatott arra a közös következtetésre az Amerikai Rákellenes Társaság (ACS), az Amerikai Rákkutató Intézet (AICR), valamint a Nemzetközi Rákkutató Alapítvány (WCRFI), miszerint az emlőrákos betegek számára igenis biztonságos a szójafogyasztás.

S bár a gyerekek esetében egyelőre meglehetősen korai határozott véleményt kialakítani ezzel a kapcsolatban, a kutatók szerint a tofu korai fogyasztásával (gyermek- illetve serdülőkorban), csökkenteni lehet a későbbi mellrák kialakulásának kockázatát. Mégpedig azért, mert egészséges és bizonyítottan rákellenes élelmiszer.

Miért együnk szóját
inewsfoto / shutterstock.com

2. A szója javítja a szívműködést

Az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerfelügyelet (Food and Drug Administration) már 1999-ben hatásosnak ítélte a szívbetegségek csökkentésére a szójaételek fogyasztását. S hogy miért?

A válasz igen egyszerű: a szójafehérje közvetlenül csökkenti a vér koleszterinszintjét.

Mark Messina szerint napi 25 gramm szójafehérje – a tofu egy adagjában átlagosan 10 gramm található – elegendő a kívánt hatás eléréséhez. A szójaételekben, így a tofuban is, magas az egészséges, többszörösen telítetlen zsírsavak arány, amely az artériát károsító állati fehérjék helyett azonnal csökkenti a vér koleszterinszintjét.

3. Bizonyítottan csökkenti a koleszterinszintet és a kardiovaszkuláris betegségek kockázatát

Számos tanulmány megállapította, hogy a szója egészséges zsiradékai segítik a vér lipidjeinek működését, miközben csökkentik az úgynevezett rossz koleszterin, az LDL- szintjét.

A Kelet-Ázsiában honos egynyári haszonnövény termésének izoflavonjai ugyanakkor a vérnyomás optimalizálásával is elősegítik a koleszterinszint csökkentését, az értágulattal járó mechanizmusok megcélzásával érve el ezt a kedvező hatást; különös tekintettel az endotheliális nitrogén-oxidhoz kapcsolódó gének ösztrogén-válaszára.

A szívre gyakorolt jótékony hatásuk szinte minden fontos elemben tetten érhető. Segítenek a glikémiás kontrollban, a fogyásban és a gyulladások csökkentésében. Egy tanulmány a szóját más ételekkel hasonlította össze, és megállapította, hogy a koleszterinszint, valamint a szív- és érrendszeri betegségek valamennyi kockázati tényezőjével kapcsolatban előnyös a fogyasztása.

Tofu egy egészséges étrend alapja
YuliiaHolovchenko / shutterstock.com

4. Csökkenti a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát

A fent említett folyóiratban megjelent tanulmány szerzői az éhgyomori vércukorszintet vizsgálva megállapították, a szója izoflavonjai segítettek annak csökkentésében, valamint a betegség egyéb előjeleinek mérséklésében.

Mi több, minden más egészséges ételnél hatékonyabban szabályozták a glikémás indexet. Ha tehát kétségeink lennének, gondoljunk csak arra, hogy azok a nők, akik 40 vagy 80 mg szója-izoflavon tartalmú kalcium-kiegészítést kaptak, azoknak az éhgyomorra mért vércukorszintje egy év alatt jelentősen csökkent azokhoz képest, akik kizárólag a kalciumot pótolták.

5. Csökkenti a prosztatarák kockázatát

A férfiak esetében világszerte a prosztatarák a második leggyakrabban diagnosztizált daganatos betegség. Évente több mint 1,1 millió új esetet fedeznek fel, ami az erősebb nemre vetített rákok 15 százalékát teszi ki. A betegség előfordulási aránya ugyanakkor ott a legkisebb, ahol a férfiak a legtöbb szójakészítményt fogyasztják, vagyis Ázsiában.

„Számos tanulmány született már a témában, amely igazolta, hogy az ázsiai populációban a szójafogyasztás és a prosztatarák előfordulása között fordítottan arányos a kapcsolat, mivel a szójaizoflavonok gyenge hormonként élettani védőhatást fejtenek ki a betegség kialakulásával szemben. A genistein és daidzein néven ismert izoflavonok felhalmozódnak a prosztata szövetben és ott citotoxikus, vagyis romboló hatást gyakorolnak a rákos sejtekre.”

– jelenti ki az egyik tanulmány.

Érvek a tofu mellett
Elena Veselova / shutterstock.com

6. A szója javítja a kognitív funkciókat

A szójában található speciális izoflavon, a daidzein az idősödő nők esetében lassítja a kognitív funkciók – a megismerési és gondolkodási tevékenységek – romlását.

Az ezt állító tanulmány szerint a kutatók összehasonlították az izoflavonok előnyeit a szőlőben található resveratrollal, amelyből az előbbi került ki győztesen, mégpedig az agyi értágítók reakciókészségének fokozása révén.

Hat, a szójaizoflavon kognitív hatásáról szóló tanulmány is megerősíti, különösen a posztmenopauza szakaszában lévő nők esetében mutathatóak ki pozitív változások.

7. A szója hatásosabban csökkenti a testzsírt, mint más fehérjék

A szóján alapuló, alacsony kalóriatartalmú étrendről az derült ki egy kontrollált kutatás során, hogy nagyobb testzsír csökkenést értek el vele, mint az egyéb fehérjék használatán alapuló étrenddel.

A vizsgálat során a túlsúlyos személyek vagy szójafehérje, vagy vegyes állati eredetű fehérjében gazdag étrendet követtek nyolc héten keresztül. Az előbbi, szójás csoporthoz tartozók nagyobb súlyveszteségről számolhattak be, mint az utóbbiak.

„A testtömeg, a testtömeg-index, a testzsír-százalék és a derék kerülete mindkét csoportban jelentősen csökkent. A testzsír százalékos arányban mért csökkenése azonban a szójacsoportban nagyobb volt, mint a hagyományosban.”

– állapították meg a tanulmány szerzői.

Ez azonban még korántsem minden. A tofu fogyasztása más, igencsak meglepő egészségügyi előnyökkel is jár.

Az erős izmokat szeretnél építeni? Megszabadulnál a kínzó hőhullámoktól? A szójatermékek, beleértve a tofut is, Mark Messina szerint, magas fehérjetartalmuknak köszönhetően mindkettőre képesek. Egyéb felsorolt jótékony hatásairól már nem is beszélve.

Prove.hu
Gy. Szabó Csilla

Gy. Szabó Csilla

Újságíró
Írok, futok, meditálok és vegán vagyok. Csak olyan dolgokkal foglalkozom, amelyekben hiszek, ezért a növényi étrendre is etikai okokból tértem át. Döntésemet a mai napig nem bántam meg, a maratonokat is pontosan úgy futom, mint korábban.

Írd le a véleményed!

Mindjárt kész vagy!

Ide fogjuk küldeni a napi útmutatókat, ezért kérlek pontos adatokat adj meg.