Most olvasott cikk
7 ok, hogy miért együnk több tofut

7 ok, hogy miért együnk több tofut

7 ok, hogy miért egyél tofut

Évtizedeken át meglehetősen rossz reklámja volt a tofunak. A szójababból nyert szójatej megaltatásával és a visszamaradt „túró” összenyomásával készült „szójababsajt” azonban egyre népszerűbb az egészségtudatos fogyasztók körében. Az energiaszegény, koleszterinmentes fehérjeforrás különösen a húst helyett növényi alternatívákat keresők számára könnyíti meg a mindennapi étkezések változatosabbá tételét. De mitől is lett divatos?

A thebeet.com hét egészségügyi indokot sorol fel, amely bárkit véglegesen a tofu szerelmesévé tesz.

A tofu növekvő népszerűségét az amerikai eladási adatok is bizonyítják. A 2020.március 28-án véget érő négyhetes periódus alatt a tofu értékesítése 66,7 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest, s maradt még májusban is igen élénk, a több mint 32,8 százalékos növekedéssel, amelyről a Nielsen adatai alapján számolt be a Bloomberg hírügynökség.

Ennek egyik oka az volt, hogy az amerikai húscsomagoló üzemekben bizonyított COVID-19 esetek a hússal szembeni elővigyázatosságra intették a fogyasztókat, miközben általánosságban is növekszik a vásárlók tájékozottsága a vörös húsokban és tejtermékekben gazdag étrend káros hatásairól, amelyek elsősorban a szív- és cukorbetegségek kockázatának emelésében jelentkezik.

A szakértők abban bíznak, a tofu a világjárvány elmúltával is megtartja majd új, a korábbinál kedvezőbb pozícióját az amerikaiak asztalán, hiszen nemcsak egészséges, de sokféleképpen lehet felhasználni is.

1. A szója fogyasztása csökkenti a mellrák kialakulásának kockázatát

Sokan hiszik tévesen, hogy a nők rettegett betegségét káros irányban befolyásolja a szója, mivel egyedülállóan gazdag izoflavonokban, vagyis a természetben előforduló növényi vegyi anyagokban, a fitoösztrogénekben.

Márpedig egyes egereken végzett laboratóriumi vizsgálatok szerint ezek a növényi ösztrogének serkentik a daganatok növekedését. Ám ez a tény két okból sem állja meg a helyét.

„Az egerek másképp dolgozzák fel az izoflavonokat, mint az emberek, miközben az izoflavonok is különböznek az ösztrogén hormontól”

– véli Mark Messina a pittsfieldi (Massachusetts állam) Nutrition Matters elnöke, hozzátéve, hogy a klinikai vizsgálatok szerint sem a szójalapú ételek, sem az izoflavonok nem növelték az emlőrák kockázatát. Épp ellenkezőleg.

Egy tanulmány azt állapította meg, hogy a gyakori szójafogyasztás 30 százalékkal csökkenti a tumor kialakulásának lehetőségét, mivel a növényi hormon megkíméli a hölgyeket az ösztrogén túlzott termelésétől, és rontja az emlőrák kialakulásának újbóli lehetőségét.

„Az Egyesült Államokban és Kínában 11 ezer nőn elvégzett tesztek eredménye azt mutatja, hogy a diagnózis felállítását követően megnövelt szójabevitel jelentősen csökkentette az ismétlődés lehetőségét, ezzel is javítva túlélési kilátásaikat.”

Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) és a Német Kutatási Alapítvány (DFG) arra a következtetésre jutott, hogy az izoflavonok semmiképpen sem befolyásolják hátrányosan az emlő szöveteit.

Mark Messina egyenesen úgy fogalmazott, hogy azoknál a hölgyeknél, akik az emlőrák megállapítását követően rendszeresen szóját fogyasztanak, kisebb a valószínűsége a betegség kiújulásának, s a halálos végkimenetel is ritkább.

Emiatt juthatott arra a közös következtetésre az Amerikai Rákellenes Társaság (ACS), az Amerikai Rákkutató Intézet (AICR), valamint a Nemzetközi Rákkutató Alapítvány (WCRFI), miszerint az emlőrákos betegek számára igenis biztonságos a szójafogyasztás.

S bár a gyerekek esetében egyelőre meglehetősen korai határozott véleményt kialakítani ezzel a kapcsolatban, a kutatók szerint a tofu korai fogyasztásával (gyermek- illetve serdülőkorban), csökkenteni lehet a későbbi mellrák kialakulásának kockázatát. Mégpedig azért, mert egészséges és bizonyítottan rákellenes élelmiszer.

Miért együnk szóját
inewsfoto / shutterstock.com

2. A szója javítja a szívműködést

Az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerfelügyelet (Food and Drug Administration) már 1999-ben hatásosnak ítélte a szívbetegségek csökkentésére a szójaételek fogyasztását. S hogy miért?

A válasz igen egyszerű: a szójafehérje közvetlenül csökkenti a vér koleszterinszintjét.

Mark Messina szerint napi 25 gramm szójafehérje – a tofu egy adagjában átlagosan 10 gramm található – elegendő a kívánt hatás eléréséhez. A szójaételekben, így a tofuban is, magas az egészséges, többszörösen telítetlen zsírsavak arány, amely az artériát károsító állati fehérjék helyett azonnal csökkenti a vér koleszterinszintjét.

3. Bizonyítottan csökkenti a koleszterinszintet és a kardiovaszkuláris betegségek kockázatát

Számos tanulmány megállapította, hogy a szója egészséges zsiradékai segítik a vér lipidjeinek működését, miközben csökkentik az úgynevezett rossz koleszterin, az LDL- szintjét.

A Kelet-Ázsiában honos egynyári haszonnövény termésének izoflavonjai ugyanakkor a vérnyomás optimalizálásával is elősegítik a koleszterinszint csökkentését, az értágulattal járó mechanizmusok megcélzásával érve el ezt a kedvező hatást; különös tekintettel az endotheliális nitrogén-oxidhoz kapcsolódó gének ösztrogén-válaszára.

A szívre gyakorolt jótékony hatásuk szinte minden fontos elemben tetten érhető. Segítenek a glikémiás kontrollban, a fogyásban és a gyulladások csökkentésében. Egy tanulmány a szóját más ételekkel hasonlította össze, és megállapította, hogy a koleszterinszint, valamint a szív- és érrendszeri betegségek valamennyi kockázati tényezőjével kapcsolatban előnyös a fogyasztása.

Tofu egy egészséges étrend alapja
YuliiaHolovchenko / shutterstock.com

4. Csökkenti a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát

A fent említett folyóiratban megjelent tanulmány szerzői az éhgyomori vércukorszintet vizsgálva megállapították, a szója izoflavonjai segítettek annak csökkentésében, valamint a betegség egyéb előjeleinek mérséklésében.

Mi több, minden más egészséges ételnél hatékonyabban szabályozták a glikémás indexet. Ha tehát kétségeink lennének, gondoljunk csak arra, hogy azok a nők, akik 40 vagy 80 mg szója-izoflavon tartalmú kalcium-kiegészítést kaptak, azoknak az éhgyomorra mért vércukorszintje egy év alatt jelentősen csökkent azokhoz képest, akik kizárólag a kalciumot pótolták.

5. Csökkenti a prosztatarák kockázatát

A férfiak esetében világszerte a prosztatarák a második leggyakrabban diagnosztizált daganatos betegség. Évente több mint 1,1 millió új esetet fedeznek fel, ami az erősebb nemre vetített rákok 15 százalékát teszi ki. A betegség előfordulási aránya ugyanakkor ott a legkisebb, ahol a férfiak a legtöbb szójakészítményt fogyasztják, vagyis Ázsiában.

„Számos tanulmány született már a témában, amely igazolta, hogy az ázsiai populációban a szójafogyasztás és a prosztatarák előfordulása között fordítottan arányos a kapcsolat, mivel a szójaizoflavonok gyenge hormonként élettani védőhatást fejtenek ki a betegség kialakulásával szemben. A genistein és daidzein néven ismert izoflavonok felhalmozódnak a prosztata szövetben és ott citotoxikus, vagyis romboló hatást gyakorolnak a rákos sejtekre.”

– jelenti ki az egyik tanulmány.

Érvek a tofu mellett
Elena Veselova / shutterstock.com

6. A szója javítja a kognitív funkciókat

A szójában található speciális izoflavon, a daidzein az idősödő nők esetében lassítja a kognitív funkciók – a megismerési és gondolkodási tevékenységek – romlását.

Az ezt állító tanulmány szerint a kutatók összehasonlították az izoflavonok előnyeit a szőlőben található resveratrollal, amelyből az előbbi került ki győztesen, mégpedig az agyi értágítók reakciókészségének fokozása révén.

Hat, a szójaizoflavon kognitív hatásáról szóló tanulmány is megerősíti, különösen a posztmenopauza szakaszában lévő nők esetében mutathatóak ki pozitív változások.

7. A szója hatásosabban csökkenti a testzsírt, mint más fehérjék

A szóján alapuló, alacsony kalóriatartalmú étrendről az derült ki egy kontrollált kutatás során, hogy nagyobb testzsír csökkenést értek el vele, mint az egyéb fehérjék használatán alapuló étrenddel.

A vizsgálat során a túlsúlyos személyek vagy szójafehérje, vagy vegyes állati eredetű fehérjében gazdag étrendet követtek nyolc héten keresztül. Az előbbi, szójás csoporthoz tartozók nagyobb súlyveszteségről számolhattak be, mint az utóbbiak.

„A testtömeg, a testtömeg-index, a testzsír-százalék és a derék kerülete mindkét csoportban jelentősen csökkent. A testzsír százalékos arányban mért csökkenése azonban a szójacsoportban nagyobb volt, mint a hagyományosban.”

– állapították meg a tanulmány szerzői.

Ez azonban még korántsem minden. A tofu fogyasztása más, igencsak meglepő egészségügyi előnyökkel is jár.

Az erős izmokat szeretnél építeni? Megszabadulnál a kínzó hőhullámoktól? A szójatermékek, beleértve a tofut is, Mark Messina szerint, magas fehérjetartalmuknak köszönhetően mindkettőre képesek. Egyéb felsorolt jótékony hatásairól már nem is beszélve.

© 2018-2022 Prove.hu – Empátia Sztori Nonprofit Kft.