Egy új kutatás szerint idén a húsevők 216 millió vegán burgert fogyasztottak, ami az összes megrendelés 95%-át teszi ki.
Az eladások számát főként a flexitárius étrendet követők vezetik; a kutatás ezt a sikert a növényi alapú húsok realisztikus ízvilágának tulajdonítja.
Összesen 228 millió hamburgert vásároltak gyorséttermekben, és bár az NDP piackutató csoport szerint a marhaburger még mindig a legnépszerűbb, ez az emelkedés az eddigi felmérésekhez képest már lassuló tendenciát mutat. A felnőttek 18 százaléka mondja, hogy próbál több növényi alapú ételt fogyasztani, míg 60 százalékuk inkább a több fehérjét részesíti előnyben.
A növényi alapú burgerek népszerűségének növekedése főként annak köszönhető, hogy már a vezető gyorsétterem-láncoknál, mint például a Burger Kingnél, a White Castlenél, és a Carl’s Jr.-nál is elérhetővé váltak ezek a fajta ételek.
Minden étterem bevezeti a vegán ételeket
A White Castle múlt nyáron dobta piacra az Impossible Burgerét, valamint a húsmentes Whoppers év végére országszerte elérhető lesz a Burger King menüjén. Carl’s Jr. még ez év elején bocsátotta áruba a Beyond Burger nevezetű márkát.
A vegán életmód továbbá már nem a hippi ellenkultúra megtestesítője – olyan hírességek, mint Snoop Dogg, az NBA sztárja, Kyrie Irving, Jaden Smith, és a Black Eyed Peas frontembere, will.i.am mind reklámozói a húsmentes burgereknek. A kutatás szerint, hiába a vegánok és vegetáriánusok veszik a legtöbb vegán burgert, mégsem ők állnak a piaci növekedés hátterében.
„A növényi alapú burgerek lehetővé teszik a fogyasztók számára, hogy anélkül kapják meg a burger-élményt, hogy le kelljen mondaniuk bármiről”
– nyilatkozta Darren Seifer, az NPD élelmiszer-és italgyártó cég elemzője.
„Az amerikai fogyasztók nem mondtak még le a marhahúsos hamburgerekről, de hajlandóak néha kicsit felrázni a megszokott dolgokat.”
A legújabb eredmények az előző kutatásokat igazolják. A Dining Alliance, az Amerikai Egyesült Államok élelmiszerek beszerzéséért felelős szervezete szerint múlt évben 268 százalékkal nőtt a vegán húsok eladásainak száma, elsősorban a Beyond Meat és az Impossible Burger realisztikusságának köszönhetően.
A szupermarketek is tudják
A szupermarketek hasonló tendenciát mutatnak. A DuPont Nutrion tanulmánya azt mutatta, hogy a vásárlók 65%-a vesz növényi alapú ételeket, ezzel megkísérelve a flexitárius étkezési szokások felvételét.
„A táplálkozási szokások szeizmikus változása globális mértékű, ez pedig igen jelentős piaci lehetőségeket teremt. Kiemelendő, hogy a legtöbb vásárló esetében ez már többről szól, mint puszta kísérletezésről, sokkal inkább az egészség, az életstílus, valamint társadalmi tényezők állandó megváltoztatásáról.”
– mondta Greg Paul, a DuPont Nutrion & Health italgyártási marketing vezetője.
A Beyond Meat – ami a termékeit az állati eredetű húsok mellett árulja sok áruházban – szerint a növényi alapú húspogácsák vásárlóinak 93%-a nem vegán.
2015-ben váltottam vegetáriánus életmódra, majd 2019 februárjában lettem vegán. Eleinte etikai okokból váltottam, később láttam csak meg, milyen jó hatással van a veganizmus a fizikai és mentális egészségemre, valamint milyen sokat tesz a klímaválság megfékezéséért folytatott küzdelemben is. Mivel csak pozitív változásokat tapasztaltam, szeretném másokkal is megosztani ezt az életszemléletet, valamint ezzel is segíteni az állatoknak, embereknek és a Földnek, hogy egy élhetőbb és harmonikusabb világot teremtsünk a mostani és a következő generációk számára egyaránt.