Mindannyian tudjuk, hogy több zöldet kell fogyasztanunk, de talán a következő információk és kutatások ösztönzőleg hatnak, hogy valóban többet is együnk belőlük. Ugyan a zöldek fogyasztása melletti érvek hosszúra nyúlnak, itt áttekintjük a legfőbb előnyöket.

Fenntartja a férfiak szexuális egészségét

Sok leveles zöldség, de különösen a cékla zöldje kitűnő forrása az egyik nélkülözhetetlen ásványi anyagnak, a cinknek.

Egy, az Emberi Reprodukciós Tudományok Folyóiratában megjelent tanulmány megállapította, hogy a mérsékelt dózisú cinkbevitel fokozza a férfiak szexuális egészségét, beleértve a korai magömlés valószínűségének csökkenését, a szexuális aktivitás hosszabb ideig tartó fenntartásának képességét és a tesztoszteronszint javulását.

Enyhíti a szívritmuszavart

A leveles zöldeket egy másik alapvető ásványi anyag, a kálium legjobb forrásaiként is említhetjük. A kálium segít szabályozni a szívverést és az idegjeleket.

Sajnos a legtöbb ember étrendjében a nagy mennyiségű nátrium miatt, és ebből fakadóan a nátrium káliumot helyettesítő tulajdonságának köszönhetően, a káliumhiány az egyik leggyakoribb tápanyaghiány.

Amerikában, néhány becslés szerint a lakosság 98%-a szenved belőle hiányt. Ennek a hiánynak a kezelése viszont rendkívül fontos lenne, hiszen megoldást nyújthat a szívritmuszavar csökkentésében.

Segítség a szem egészségéhez

A leveles zöldek igazi lutein-aranybányák, kiemelten a cékla zöldje, mely a legjobb források közé tartozik, több mint 275 mikrogrammnyi luteinttartalmával. A lutein a szem egészségének fenntartásához és a látás megőrzéséhez, valamint a szem betegségeinek megelőzéséhez kiemelten fontos tápanyag.

Ami a szem egészségét illeti, kevés étel hasonlítható az olyan leveles zöldekhez, mint a fodros kel, a kelkáposzta és a spenót. Ennek magyarázata, hogy sokféle szemvédő és szemgyógyító tápanyagot tartalmaznak, úgy mint az alfa-karotin, alfa-lipoinsav, béta-karotin, lutein és a zeaxantin.

saláta-leveles-zöldségek

Véd a szívbetegségekkel szemben

Ha szívbetegségről van szó, mindenképp ötvözd kedvenc leveles zöldedet az étrendedbe, különösen a kelkáposztát, salátát, petrezselymet és a spenótot. Egy, az Atherosclerosis folyóiratban publikált kutatás ugyanis azt mutatta, hogy néhány zöldség hatékonyabb a szívbetegség megelőzésében, mint mások.

A magas lutein tartalmú zöldségek, mint a leveles zöldek, különösen előnyöseknek bizonyultak a szívbetegségek megelőzésében és a már kialakult állapot kezelésében. A leveles zöldek tápanyagban gazdagok, többek között B-komplex vitaminokban, mint amilyen a B6 és a B12-vitamin is, és folsav tartalmuk is magas.

A homocisztein olyan típusú fehérje, amelyet a szervezet termel, és amely a vérben található, ideális esetben alacsony szinten. A magas homociszteinszint a szívbetegség előjelzője, ezért okosan járunk el, ha zöld levelesek fogyasztása által alacsonyan tartjuk ennek szintjét.

Véd a csontritkulással szemben

Az olyan zöldségek, mint a kelkáposzta és a spenót nagy mennyiségű alkáli ásványi anyagot tartalmaznak, mint a kalcium és a magnézium.

Mindkét ásványi anyag segít a szervezet kémiai egyensúlyát megtartani, így hozzájárul a gyulladások enyhítéséhez és a csontok egészségének javításához.

Harcol a rák ellen

A leveles zöldek sok rákellenes vegyületet tartalmaznak, amelyek közül néhány: alfa-karotin, alfa-liponsav, béta-karotin, lutein és zeaxantin. A pitypang zöldje különösen erős rákellenes hatással bír.

Bár a hagyományos olasz étrendben használata nem szokatlan, kevés magyarnak jutna eszébe leszedni és megenni a kerti pitypangot. Ugyanakkor különösen azoknak, akik a rákkal harcolnak, a Nature Chemistry által közzétett kutatások fényében, talán érdemes fontolóra venniük a közönségesnek tűnő, ám annál értékesebb növény fogyasztását.

A kutatás megállapította, hogy a pitypang zöldje reményt nyújthat a rettegett betegség kezelésében. A kutatók azonosították a JPC11 nevű anyagot, amely úgy tűnik, hogy zavarja a rákos sejtek gyors osztódási képességét, ami a szervezetben a rák túlélésének feltétele.

Maciej Ostrowski / Unsplash

Megelőzi a cukorbetegséget

Az Endocrine Journal folyóiratban megjelent úttörő felfedezés megállapította, hogy az A-vitamin-hiány valójában a cukorbetegség gyökere. A tudósok megállapították, hogy az A-vitamin nélkülözhetetlen a hasnyálmirigy béta-sejtjeinek megfelelő működéséhez.

A béta-sejtek felelősek az inzulin előállításáért, ami segíti a vércukorszint szabályozását. A leveles zöldek felhasználásával elegendő béta-karotinhoz jutunk, amely az A-vitamin prekurzoraként segíti az egészséges inzulinreakciót.

Gyógyítja a májat

A leveles zöldek olyan tápanyagházak, amelyek szinte mindenre jók, így valószínűleg nem lesz meglepő, hogy a máj egészségére is kedvező hatással bírnak.

A Lipids in Health and Disease orvosi folyóiratban közzétett tanulmány szerint több leveles zöldség fogyasztása igazoltan javítja a máj zsírsav-profilját, ami nem csak a máj egészségét szolgálja és a zsírmáj kialakulásának kockázatát csökkenti, de a szívbetegségek megelőzésénél is szerepet kap.

A nyirokrendszer tisztítói

A leveles zöldek, mint például a rukkola, a spenót és a kelkáposzta kiváló nyirokrendszer-tisztítóként is szolgálnak. Sok fontos vitamint és ásványi anyagot tartalmaznak, amelyek növelik a nyirokrendszerének azon képességét, hogy tisztán és egészségesen tartsa a szöveteket.

Súlyvesztést gyorsító

Ha a fogyásnak színe lenne, biztosan zöld lenne. Ez azért van, mert a leveles zöldek olyan tápanyagokkal is el vannak látva, amelyek támogatják az egészséges anyagcserét.

Akár tavaszi salátakeveréket, spenótot, kelkáposztát, mustárzöldet, akár másfajta leveles zöldséget építesz be a táplálkozásodba, ezek mind kiváló vitamin- és antioxidánsforrások, amelyek enyhítik a gyulladásos állapotot, ami a súlygyarapodás és az elhízás kiváltója.

Oszd meg - 1 kattintás!
Prove.hu
Rea

Rea

Publicista, közgazdász, marketinges
Rea vagyok, közgazdász és marketinges. Gyerekkorom óta ösztönösen kerültem a húst, majd 7 éve száműztem, mikor megismerkedtem a nyers vegán étrenddel. Ez elindított egy egészségesebb, tudatosabb életmód irányába, majd 2018. januárjától teljes értékű, olajmentes vegán étrendre tértem át és szerelmese lettem a növényi alapú táplálkozástudománynak. Ennek eredménye a közérzetemen kívül kilókban is mérhető. Az pedig csak bónusz, hogy egészségesen étkezve az állatoknak és a bolygónknak sem ártok. Hiszem, hogy a marketingnek és a megfelelő kommunikációs eszközöknek óriási szerepe van a hiteles információk átadásában. Ezért örülök, hogy a prove.hu csapat tagjaként ismereteimmel egy olyan nemes célt támogathatok, mint a vegán életmód népszerűsítése.

Írd le a véleményed!